Thursday, July 14, 2011

sumpah penyumpah


diceritakan pada suatu masa lampau , kreeek kreeek ..

adapun seorang anak , dan seorang ibu . seorang janda beranak satu

di suatu subuh yang hening dan te
nang , si ibu sedang sujud bersembahyang . anaknya , masih bersama ayam ayam kesayangan di reban berhampiran dengan telaga di luar rumah . bergeletek manja , bergurau senda . sudah memang itu minat dia . tiap tiap minggu , merayu rayu pada si ibu agar menginfaqkan seharta dua untuk pembangunan perumahan ayam ayamnya yang kian usang . sudah masuk minggu yang ke-empat , impian beliau gagal dipenuhi . si anak , si fanatik ayam tidak dapat lagi menahan . tekadnya mahu mencuba sedaya kuasa buat kali ini . sambil membelai belai ayam ayamnya , mata si anak dihala sekali sekala ke daun pintu rumahnya . di celah rongga , melihat bayang ibu sedang di rakaat ke-dua .

langit cerah .

ibunya masih terduduk di ruang solat . debar hatinya kian meningkat , apekah . bilekah ibu mahu mengakhiri solat ?? bukankah solat subuh dua rakaat yang singkat ?? argh ! si anak , terus menerpa ibu dari belakang .

" bu ! "

" ... "

lah , tidur rupanya .

si ibu dikejut . lantas anak meleter meminta perhatian sesaat dua . nafas ditarik panjang .

" Bu , ape ni . dah sebulan tunggu wang sponser utk reban kat bawah tu .. "

" Nak , duit xcukup Nak . 'reban' yang kita duduk ni pun banyak hutang . Nak dpt duit kt mana lagi nak "

si anak menjadi berang . beliau sudah bosan untuk bersoal jawab dengan ibunya lagi , apabila tiap sesi membuahkan jawapan yang sama . wargh ! emosinya menjadi tidak terkawal , wajahnya pucat , kening diangkat ke langit , penumbuk dan sebagainya . tensennya tidak dapat dikawal lagi , si ibu ditendang tendang disepak terajang . mema
ndangkan si ibu sudah tua , tidaklah dapat dielak dan ditepis serangan dari anaknya itu melainkan hanya sebuku dua sahaja . tidak cukup dengan itu , si anak turut memecahkan pinggan mangkuk buatan Cina kesayangan ibunya termasuklah gelang cincin dan berlian warisan dari bekas madunya . ini menambahkan ketekanan perasaan , jiwa dan raga ibu . kemudian ,

" derhaka kau Nak ! derhaka ! durjana ! "

" tidak ! tidak ! "

" aku sumpah kau jadi ayam serama ! "

" erk "

si ibu pengsan , setelah menerima kesakitan berterusan dan menderitakan .

esoknya ,

si ibu tersedar komaannya , di sisinya ada seorang docter , bekas suami yang meninggalkannya dan seorang ustaz , berdasarkan pakaian dan panjang janggutnya . ditanyakan apa yang berlaku , si docter hanya mengangguk angguk senyum . menan
dakan semuanya baik baik belaka . sambil menghalakan telunjuk ke tangan kanannya yang berjahit . yang dimaksudkan adalah tangan kanan docter tersebut , akibat terjatuh tangga kerana tergesa gesa ke tempat kerja . kebetulan hari itu dia terbangun lewat . hospital pula jauh dari rumah beliau . beliau juga ..

cop ! si ibu muncung .

" macam mana anak saya ? dia di mana sekarang ?? "

docter , bekas suami dan ustaz memandang sesama sendiri . sambil mengusap usap hujung kepala , docter perlahan lahan keluar dari bilik pesakit meninggalkan si ibu bersama ustaz dan si bekas suami .

" dia di wad kecemasan , sedang nazak " si bekas suami menerangkan dengan nada biasa .

" better awak gi tengok dia , mungkin ada baiknya " si ustaz mencelah .

ibu terus berlari , terus ke wad kecemasan W30 seperti yang dinyatakan oleh bekas suaminya . bilik itu sesak , yang peliknya bukan sahaja dipenuhi oleh docter sahaja tetapi juga wartawan dan selebriti tempatan , apekah .


sungguh terkejut si ibu , apabila melihat di atas katil pesakit ada seekor ayam !! dia tahu , semua ini berpunca dari sumpahannya tempoh hari kepada anaknya itu . ibu pun menyesal , terlintas juga .. kan elok kalau disumpah jadi DSLR Pentax-k2000 .

blinngg !!




p/s : Islam bukan agama yang magic dan tidak memerlukan kemagikan .

p/s 2 : sepatutnya entri ini lebih bermakna kalau ada ulasan , tetapi penulis ada kuliah jam 2.15 pm , xsempat siapkan .

p/s 3 : kalau dah ada anak esok lusa , jangan sumpah anak anda kerana dia nakal . sumpahlah diri sendiri kerana anda gagal .

No comments: