Wednesday, September 1, 2010

Merdeka lagi

dalam sebuah riwayat ummar al khattab pernah berkata, "barangsiapa yg tidak tahu apa itu jahiliyah, tidak akan tahu apa itu Islam"

faham?

bukanlah bermakna kita perlu menjadi 'jahil' atau pergi ke alam 'jahiliyah'

tp kita perlu kenal apa erti 'jahiliyah' untuk mengelakkan jasad dan hati ke lembah tu

sbg contoh, kite perlu mengenali arak untuk faham kenape xley minum

tp bukanlah bererti perlu minum arak untuk tau kenape xley minum .. ha?

dalam ayat sempoinye ,jahiliyah perlu dikenali sbg satu guideline atau 'boundary' yg memisahkn, yg membezakan antara Islam dgn Jahiliyah.

dalam nada moden, pepatah di atas disebut sbg =
orang yg tidak mengenal erti penjajahan tidak akan memahami apa erti kemerdekaan

dan hakikatnya itulah yg terjadi pada umat Melayu Islam hari ini, esok dan selama2nya jika xde yg sudi tegur nasihat bimbing dan 'hukum'.

kebetulan merdeka tahun ni dlm bulan ramadhan, dan di awal malam 10 terakhir ramadhan.aku sambut merdeka di masjid negeri (hoh! bangge), ntah xde ape sgt yg best.ceramah je banyak.tahun lepas kt masjid negeri tahun ni pn sama.geng2 lain ada yg sambut di padang2 luas, main2 mercun, bunga api pom pom, dating ngan makwe pakwe untuk eratkan silaturrahim (husnudzon, puase beb!), karaoke, lumbe2 motor, konvoi berbasikal dr rumah ke rumah sebelah, berbendera .. dan segala bagailah.lagi best korang en? aku xaktif langsung ~ bosan ^^

sbb ape? aku xfaham apa itu merdeka ..

benarlah,

mengisi kemerdekaan adalah jauh lebih sukar berbanding memperjuangkan kemerdekaan


aku rasa klu Dato' Bahaman, Dato' Onn Ja'afar, Rentap dan lain2 bersama kita pada hari ni.uish!
geleng kepala je la diorg sepanjang hari,

sedarlah mentaliti kitalah sebenarnya yang sedang dijajah,

kita dijajah untuk dibentuk pemikiran, lepas fikiran dah tepu dgn agenda kolar putih, mereka pn blah, kita sebenarnya secara tidak sedar adalah penjajah di bumi sendiri.kitalah yg menjalankan penjajahan minda yang berterusan di negara sendiri.kita adalah PENJAJAH!!

baik dr ekonomi, pentadbiran, sosial mahupun perundangan.

kita adalah penjajah yg sebenar , penjajah selepas kemerdekaan.mungkin bukan penjajahan dr segi ketenteraan mahupun peperangan.tp lihat dr segi gaya berfikir masyarakat, mind setting yg ala barat dh banyak merosakkan kita.

yg sebenarnya

kita sepatut patutnye mengenali apa itu penjajahan, saban tahun aku n korang terdidik untuk memahami makna kemerdekaan dan bagi aku itu salah.kerana aku pn xpernah nak faham apa erti kemerdekaan.apa tema kemerdekaan tahun ni? 1Malaysia transformasi .. ea? aku pn xtau.xpe abaikan ...jadi apa sebenarnya erti penjajahan? supaya dpt kita mengenali kemerdekaan.

yg kita faham penjajahan ialah -ve dan kemerdekaan pula adalah sebaliknya

penjajahan ----> hidup susah, sume susah, orang atas ckp, org bawah kena dgr patuh buat n xley lawan.xbebas berfikrah, xbebas berpersatuan, xbebas bermain, xbebas memasak.

dah, itu je lah .. merdeka? belum , merdeka kita ialah TAKWA

bile nk merdeka? bile sampai masanya lah .. klu dh pergaulan laki pompuan slumber je tanpa batas, adakah itu takwa? anak luar nikah pulak beratus ribu klu nk cter, inikah takwa?pompuan xpakai tudung, laki2 main bola seluar pendek, diorg ckp "eleh, biasela",takwa ke? anak bunuh bapak, atuk rogol cucu, cicit pukul nenek.di mana takwa kita?

janganlah berangan nak merdeka ye .. klu usaha sekadar bertelagah sesama kita, anak remaja merempat je kt jalanraya.buat mak ayah, jagalah anak cucu sendiri dulu.belia muslim jgn terbiasa dgn dosa, jgn terbuat dosa nanti dah ketagih susah beb! sapa nk tanggung dosa kita weyh? kita jugak, sape nk tanggung dosa korang? ha? kita semuanya sebenarnya adalah bergantung antara kita.jom da'wah!

trimas kepada grup2 raudhatus sakinah - anda bijak jauhi zina ,yg giat mengedar risalah da'wah ketika malam merdeka, di i-city dan di tasik shah alam.korang adalah the best!juga tahniah kepada penganjur2 yg berjaya menjadikan sambutan merdeka kali ini diasaskn untuk mencapai 'takwa' dan 'merdeka' yg sebenar.

p/s : kereta korang pasang bendera malaysia x?

2 comments:

Anonymous said...

posting mantap dan semangat
terbaik!!!

uwais said...

kemantapan dan kesemangatan milik tuhan
yg terbaik juga adalah milik tuhan syukur tuhan beri .. alhamdulillah