Friday, September 10, 2010

OSTADKU SAYANG ~

(ini adalah warkah beremosi dr ostad yg beraya di perantauan didedikasi utk anak murid beliau yg sgt mengasihi beliau.)


to : nazmi, nazri, haikal, zaki, khairunnajmi, alep, farhan, nuqman, kamal n aiman
to too : raiha, amira, intan, dayana, iffah, anisah (si kecil), hanim, wani, fazatul,anis, liyana, anis (ust syakira)

When we stop leading, we stop learning .. 


kehadapan kekanak muridku laki2 mahupun perempuan, semoga kalian berada dlm naungan inayah dan maghfirah rabb. pekaba hang sume? kalian sume tahu bhw sesungguhnye ostad merindui kalian dan ostad juga tahu malah pasti, korang sume pn semestinye merindui ostad ^^. dah lame xketemu kn? Ostad cadang nk g lawat korang seblom ostad pegi jauh.korang tau kn ostad nk g mane? ha? ostad ade cter dulu .. mase tu korang rilex2 je. yelah, ostad masih ‘setia’ lg di samping korang. bile dh berbulan2 xbertemu, tau pn korang nk ‘touching2’ ngan ostad. (oh geli). itulah hakikat ‘kerinduan’ dirasai bila berjauhan. satu malam terawih dulu ostad jumpe si ‘lempeng’ kt msjd kampong perepat.ostad beborak ngan die.die agak xcited, yelah.ostad kn artis, korang sume tahu kn? kn?maka ostad pn terjanji nk lawat korang. tp ostad lupe, ostad buat2 busy. sori! xpe, ostad tau korang maafkn ostad, coz ostad suffers more than y’all. huhu. xdelah itu sume asam kunyit dlm bermusafir cinta manusia. maaf sgt, ostad rindu sayang korang.


Ostad ingat lg hari first dtg skolah, pagi tu ustzh husna call, xsangka skil kabel besar si usaid (adik ostad) menjadi.rasa mcm diawangan, harapan yg kabur menjadi nyata (oh).petang tu ostad ‘make up’ ensem2. first impression mesti lah smart.ostad juga bertekad nk rahsiakn umur dan status ostad. (ceh!) malangnye korang dh tau, xpelah abaikan. hari pertama cam kekok2 cket, gaya cam penceramah. pok pek2x. padahal dpt tugas utk train korang. apelah ostad ni kan kan kan. mase tu ramai gile, ustzh soh pilih seploh org laki2, seploh org pompuan. haha .. memang lawak hari 1st tu.xsangka korang memang serius bab ni. ostad ingat sume jenis malu2 rimau. sbb ikut pengalamn segala jenis ‘audition’ yg pnah ostad handle, sumenye segan menyegan. bab ni ostad bagi A+. tahniah!bebudak laki2 1st day dh dpt line-up first 10th. pompuan ostad payah nk pilih sbb xtau cmne nk pilih. tp utk hari 1st tu ostad nmpk the gurlz is better.line-up voicing lelaki cam pelik, perempuan cam ramai yg ok. tp ,ntah.ostad jd segan kih3.(sedangkn umor dh menua ni)

Seterusnya untuk pilih percussionist, (gile!) susah beb! Ostad rase ade la dlm 40 org laki2 n pompuan yg dtg. semangat kut. mase tu, ostad fuad pn ade skali. senang sikit kut pilih. seyesly, ostad mati kutu.dlm reramai yg dtg ptg tu, ade lima org je yg ostad rase O.K. drpd penilaian yg sangat ketat, ostad ringankn sampai tahap “boleh ketuk beduk pn jadi la”, argh! ostad fuad pn geleng kepala je. die dok pilih yg boleh men tambourine. mse tu ade liyana n anis. laki2 si nuqman n kamal je. farhan n aiman xdtg mse audition tu. xsilap ostad mule2 yg nk main yenkey tu si Intan. kn? kemudian si anis (anak ustzh syakira), kemudian si fazatul pulak. mcm2 lah korang.hanim n wani plak tetibe dtg. bagus, ringan kerja ostad. tp memang best. korang selalu mengeluh, “penatlah ostad, bile bley power ni?”,ustzh husna ckp “klu xsusah train o berlatih, xpayah la susah2 ustzh nk menggaji ostad”. ostad ingat tu sampai skrg. korang sume tahu kn? Bersusah2 dahulu bersenang2 kemudian. biasalah teori memang nampak mudah, tp praktikalnye, huh .. lelah. ostad suke penat, sbb dr ‘penat’ tu dtgnye ‘nikmat’.


Ostad rindu sgt, bile masuk kelas je korang ramai2 sebut “Assalamu’aleykum ostad!” Wah, bestnye!
Bile ostad lalu lalang kt skola tu, sume budak bagi salam “Assalamu’alaikum ostad!” Teruje sgt!
Pas abes training je korang ramai2 nyambut tgn ostad, err .. lelaki je kan?

Sume org panggil ostad ‘ostad’, rasa sgt best!


Paling best ialah mase hari pertndingan, teringat wajah2 best korang bile tau ostad dtg jugak.sbb sehari seblom tu, ostad ckp xnak dtg .. merajok huhu. ostad Nampak korang terlalu mengharapkn ostad, korang nk sgt dpt perhatian ostad hari tu. ostad Nampak segala2 nye.rase cam nk peluk je sambil nangis.tp setelah menyedari kecamingan ostad xkan buat kerja tu .. huh!



Mule2 pompuan punye turn, ostad xrisau sgt actually. sbb ostad tau disiplin korang mantob. korang dh sgt tersedia. ostad yakin ngan korang, dr mule ostad kenal korang sampailah hari tu. korang bagus, tunduk patuh arahan ostad. mudah akur keputusan ostad. senyap dan sepi … eh, ape hal ni.
Pas pompuan setle je wat show, ostad sambut korang di pintu keluar. hehe. guru besar pn ade di situ, die ckp “bagus3!” begitu juga reaksi ostad. korang memang best. bagaimana dlm latihan begitulah masa pertndingan.mase tu , korang semua Nampak gelisah, “ok x ostad? Ok x ostad?” lagi2 si amira ngan farha.respon ostad “korang rase ok x?” .. korang diam. barangkali takut. korang tau x? ostad juga selalu ada perasaan cam korang ni dulu. dan kali ini ostad kembali merasai situasi ini.seram, seriau .. darah pn cam nk xnak je mengalir.mungkin juga ostad rasa ‘lebih’ dr korang semua.mungkin korang nampak ostad slumber n rileks je sepanjang masa, haih .. bape kali nk gtaw. ostad perasan macho, mestilah cover. ostad nangis sesorg kt tandas sbb terkenang korang tau? .. ok tipu je.

Iklan : tahu x, paling segan ialah apabila menjadi badut sarkas di tengah2 penonton beri arahan pd korang.ostad ter’semangat’ pulak tetibe .. hehe



Tibe masanye bebudak laki2 pulak punye turn.ostad pn trus U-turn ke venue lain. korang pn cam bese la. huh? tp kali ni baru korang reti nk dok diam, tau pn kecut perut bile sampai hari pertandingan. kn ostad dh gtaw awal2 dolu .. huhu. ber’seronok’lah korang ye. dun worry ~ ostad bukan jenis pilih kasih, tp ostad letak kasih itu di tempatnye. itulah ta’arif ‘adil.bukannye kesamarataan ,tp kesaksamaan.fhm? ok ostad tau korang xphm.


Sebelum masuk tu masing2 dh gelabah, spt biase .. “ostad tolongla ostad, kitorg cuak ni!” dh tu korang nk mintak ostad buat ape? Ha? Ganti korang? Mau dpt 1st place nanti huhu.” dah3, g naik pentas nombor giliran dh disebut” Tau xape yg uniknye lelaki? Kaum ni, bile dlm keadaan terdesak, diorg akan push-up over the limit. fhm? mule2 ostad xcaye sgt ngan ungkapan ni, tp realitinye.ye! itulah korang ~ cam biase bile korang menjadi takut, risau dan xkeruan. ostadlah org pertama yg akan mengapi api kan korang. haha. terima kasih kerana menyedarinye. memang itu caranya utk buat korang menjadi … mmm.ostad pn xtau ape jd kt korang pastu.

Korang tau xape yg korang buat hari tu? Korang buat lain dr latihan, superbly done.fhm? berkerumun makwe2 dan pakwe kt luar melihat korang. wah, ostad pn terkejut. tp, janji kt ostad. lain kali jgn wat camni. benar, memang Nampak ‘better’ ,tp ke’better’an itu berpandu kepada nasib. xfhm? xpe, yg penting apa yg kita rancang itulah yg kita buat.itu lebih selamat, cermat dan tepat. jgn buat yg tidak dirancang. selesaikan dulu apa yg ada di atas kertas, bukan sibuk mencari soalan baru. fhm?

Bagaimana pn hasilnye, itu bukan nilaian ostad. ok mungkin itu nilaian sekolah utk lihat prestasi ostad dan korang semua. tp bagi ostad itu bukanlah keutamaannya.sepanjang kewujudan ostad dlm hidup korang , ostad telah bereksperimantasi.untuk menguji korang dan juga menguji ostad. sepanjang mendidik korang ostad telah terdidik. begitu jugak korang, korang juga adalah ‘murabbi’ ostad. luqman al hakim pernah menyebut “belajarlah hikmah mahupun dr org yg dungu”. jd ,kita semua adalah murabbi, paling kurang ke atas diri kita sendiri. ostad melihat pd kesungguhan korang. usaha korang.ostad tidak terlalu banyak ‘memberi’ ilmu bidang ini, sepanjang mendidik korang. percayalah, masih banyak lagi. ostad tidak beri semua kerana korang masih belum bersedia lg utk ‘menerima’. korang masih belum dpt kuasai ilmu2 yg ostad telah kongsikan.

Korang perasan x, selalu ostad curi2 masa utk ‘bertazkirah’. masa korang rehat, lepak2 sambil makan. ostad curi masa tu utk mendekati korang. utk beri korang ilmu di luar ‘matapelajaran’ yang diamanahkan utk ostad. ostad cerita tentang sekolah menengah, ostad cerita tentang kisah2 ostad dolu2.ostad cter bab2 agama sikit2. tau xkenapa?


Sbb ostad xnak korang lihat ISLAM itu adalah NASYID.ostad nk korang tau NASYID adalah juzu’ yg terlalu kecil dlm ISLAM. ostad xterlalu tekan korang dgn NASYID, sbb ostad nk korang kenal ISLAM dahulu. ostad nk korang jadikan ini sampingan bukan keutamaan. selalu ostad ckp “kita buat semua ni utk ‘suka2’ je, lebih baik bersuka2 dlm nasyid berbanding dgn benda lain yg sia2”

Tahun 2011, korang dh jadi BESAR.korang akan jumpe dunia yg lebih BESAR, korang akan dpt amanah yg lebih BESAR, korang akan rasa BESAR, ostad xnak korang lupe ada yg maha BESAR.
Korang jgn lupe nasihat ostad, ostad janji xkan lupe nasihat korang. korang banyak mengajar ostad. spatutnye koranglah yg lebih layak utk menjadi ‘ostad’, rasa terlalu kerdil bile berdamping sepanjang pen’training’an bersama korang. korang masih terlalu muda utk fhm kehidupan. bukan semua, ada segelintir yg lebih sejahtera fikirannya berbanding ostad sendiri. korang semua hebat!

Terlalu sempurna pertemuan kita, asam, garam, gula, halia semua ada.itulah namanya ‘sempurna’.bila susah dan senang diadun bersama, bila penat dan semangat digaul sekata.seronok kn?korang terlalu hebat utk ber’ostad’kn ostad.ostad terlalu lemah utk ber’korang’kn korang. ostad masih ingat semasa hari pertama berada di sekolah, guru besar ustzh azlinda (betul ke?) nk interview dulu.mase tu segala kudrat kehebatan dan keriakan ostad curahkan. konon2nye nk tackle skolah utk terima ‘resume’ ostad. guru besar ada tanye, “berapa banyak gaji kamu nk?”, begitulah lebih kurang.tau xostad jwb pe?”ustazah nilailah gaji saya berdasarkan ‘prestasi’ anak didikan saya nanti”

Tahu x, ape kemuncak pertemuan ostad dan korang? Tahu?


Ostad pn xtau, sbb bagi ostad.setiap hari adalah ‘kemuncak’ hari hari kita.setiap hari ada ‘pelajaran’ baru utk ostad, bukan hanya utk korang.setiap detik adalah klimaks.ostad xdpt nk describe apa yg ostad rase, tiada rasa yg dpt meng’erti’kan rasa ostad.tiada perkataan yg sebenar2 menta’rifkn hati ostad.bergelora gitu, mcm cerita ‘sembilu kasih’ la kut.

Paling tersentuh ialah apabila korang tersenyum bila ‘berjaya’ dan termuram bila ‘gagal’.baru ostad fhm kenapa ada guru yg menangis bile anak muridnye Berjaya mahupun gagal. ostad rasa lebih dr apa yg korang rasa, jd korang jgn sedih. kerana kerana kesedihan korang akan menjadikan ostad lebih sedih dan kerinduan korang akan menjadikan ostad lebih rindu. bergembiralah dgn perpisahan, krn ostad akan rasa lebih gembira.

Credits to ostad fuad juga ostad saffone 4 the percussions lesson, tcr maizatul akma 4 the gorgeous moment, zakwan ahyer 4 the handycam (huhu), ustzh sa’adah c-din, ostad firdaus, ostad zulhairy n da geng.pengalaman bersama kau org adlh da best! Ostad sgtlah rindu ~ ustzh syakira, ustzh husna, ustzh hayatillah n ustzh azlinda trimas sgt3 tunjuk ajar. xlupe pd ustzh rasyidah umar ^^

To the ‘bebudak’, gudluck utk mase depan korang.esok luse jumpe ostad tegur2 la ye.ostad wajah popular kih3. korang musti perasan punye klu selisih kt pasar. jgn segan2 utk contek ostad.
Nk dtg raya? Korang tanye nuqman, die tau rumah ostad.tahun 2010 mayb rayer ke-3 baru ostad di m’sia. oh, lupe nk gtaw .. ostad skrg di Thailand. balik kampong belah mak ostad.rayer sini 2 hari kut.16 haribulan ostad dh chow.so, pepandai la korang arrange masa nk jenguk ostad (patutnye ostad yg jenguk korang) si hanim pulak selalu lalu lalang kt lorong umah ostad.die je yg xreti2 nk singgah. malu la tu kononnye .. nyampeh. oklah, sempena rayer day ni ostad susun segala jenis jari mohon kemaafan sgt dr korang sume, juga pd pihak skola, ostad ustzh dan segala mcm manusia yg mengenali ostad.

maaf zahir batin.

Okies, penat kut menaip.korang jgn baca suku2 nanti xsyok.sile bace sume yer.jgn derhaka arahan ostad huhu.semoga Berjaya ~ InsyaAllah, ada ruang kita berjumpe. 4tahun lagi semuanya bakal berubah. korang bukan lagi ‘senakal’ skrg. kecumelan korang juga akan hilang. sumenye akan jd macho ~ yg perempuan juga, jaga ke’perempuan’an korang. jadilah perempuan yg sebenar2 perempuan. selepas ini semuanya akan lain. g la sekolah mane2 pn, janji korang bawak ‘agama’ dlm hati.bukannya dtg ber’kulit’ agama.ameeeeen!!!

Ostad K Akhi
September 2010,Narathiwat Thailand

p/s : yg pastinye ostad xbg duit la klu korang dtg rumah.nasib badan 

4 comments:

Anonymous said...

Salamua'laik~~
huhu<^,^>trharunye...nme aku ade**
apepun,bittaufiq wannajah e~kau disana yo..
study smart n good luck..
barakallahulakum..

uwais said...

'aleykumussalam ~
aku juge terharu kerana tertulis name kau ^^
bittaufiq binnajah juge pd kau di sini yo..
ingat tuhan selalu
jazakumullah ~

Muhammad Hakim Bin Nasnan said...

salam akhi, hebat enta ni. insyaallah dimudahkan dlm sgala hal. jzk

uwais said...

wsslm, semua hebat.allah beri berlainan kehebatan.terima kasih syeikh ~ lama xketemu.