Thursday, May 17, 2012

Hari Mahaguru



dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani

saya dengan rendah hati dan sopan siurnya ingin mengucapkan setinggi tinggi


T E R I M A   K A S I H   M A H A G U R U


kepada :

orang orang rumah 
bapak bapak gembira dan anak anak gembira
murabbi murabbiah 
UQY , UAO , UAA , UHY , UMD , UH , AO , MH , NA
akhi akhi berhati mulia yang membawa saya ke alam ini
akhi zubayr , akhi sallah dan rakan rakan 
zakwan , syaufiq , hafiz karim , zainul ariffin
pawakcik mawakcik 
ikhwah hulu selangor , sabak bernam , klang dan kuala langat

Duktur dukturah Universiti Yarmouk dan multaqa' ilmi
abu ala' dan rakan rakan 

Asatizah Daurah Arabieh PSPJ dan ILDAS
ust hasan haggag , ust ibrahim , ust amirul hakim , adik adik MITSTEK , en zairi (abang garang) , fasi fasi

Geguru Geguru ,

SMKA Kuala Selangor
ust kamarul ariffin , ust ghazali omr , ust ghazali harun , ust ariza , ust nasimah , cikgu ghani , sir samaon , tcr nurbayah , tcr zalina , sir mostam , cikgu sallehuddin , cikgu rusli ibrahim , cikgu mukhair dan semua  
cikgu cikgu MTQ , ASAT dan Ihtifal
cikgu sharil , cikgu sarip , cikgu parin , miss maiza , ust ghazali omr , ust dasuki , cikgu fariz SAMTAK
pakcik makcik kantin , guard dan cleaner

SRK Parit Baharu , SRAI Parit Baharu
cikgu halim , cikgu shaari , ust amin , ust shaari

SRK Kuala Kubu Bharu (1) , SRAI Kuala Kubu Bharu
 cikgu wari , err teruk jugak la sebab sorang je yang  ingat

SRK Sinaran Budi , Sekolah Islam Rawang

Taska ABIM Rawang

Tadika AMAL Serendah

Geguru geguru tidak rasmi

warga SAM Rawang , pekan Serendah 
ust nahrowi , ust shamsul ma'arif  , geng geng kutip bunga kemuncup dan terjum kolam pagi sabtu

warga SAMT Kuala Kubu Bharu 
pakcik ilias , geng geng yang ajar cara panjat pokok dengan efisyen

warga ILDAS , Sungai Besar 
brader brader bola tampar , abg suhaimi , abg fuad . ust hisyam , ust makkah dan lain lain
wak tamin dan family , geng geng bara'an buat pondok dan kutip kepah

Abbi , Ummiey dan family
tanpa penat lelah mereka didik dan kepung saya dalam lingkaran selamat ini , tidak mungkin saya sampai pada peringkat peringkat di atas

soliheen 
tabi'eeen
sahabat sahabiah r.anhum
Ali r.a penerus risalah
Uthman r.a yang mewariskan mashaf Mulia
Umar r.a pembuka wilayah  
Abu Bakar r.a teman setia 

Muhammad s.a.w guru sekali guru
Allah s.w.t yang memiliki dunia dan seisisnya
TERIMA KASIH ALLAH !!

(rajah 1.0)
ralat : masih berjuta lagi manusia di luar sana yang pernah menjadi guru saya secara langsung mahupun tidak langsung








من سن سنة حسنة فله اجرها واجر من عمل بها الى يوم القيامة
" barangsiapa yang mewariskan amal yang baik , maka bagi dia kebaikan dan kebaikan orang melakukannya "




اذا مات ابن اّدم قطع عمله الا من ثلاث : .. علم ينتفع به
" jika mati anak adam , terputus segala amalannya kecuali tiga perkara : .. ilmu yang bermanfaat "







wahai kawan , benar benar besar saham orang yang menyampaikan kebaikan bukan ?
lihat sahaja rajah yang saya nukilkan di atas , akhirnya segala kebaikan yang ada pada hari ini akan sampai ganjarannya kepada generasi generasi sebelum kita dan sudah pasti yang memiliki sebesar besar saham adalah Muhammad s.a.w pemula dan pengasas D&T

bahkan ia berlaku dalam pelbagai bentuk dan situasi yang mudah

entry entry di blog
bagi salam
dan semudah status fb ,
share link dan tukar DP ? ya tukar DP !

cuma terfikir , apakah besar juga saham orang yang mewariskan keburukan ?

peh .

kita terlalu berselera untuk menuai pahala , dengan memadankan pelbagai sifir sifir MLM yang sangat menguntungkan . kita sangka kita boleh tersenyum dengan mengira ngira kolektif pahala yang terkumpul , jarang sekali kita menggunakan sifir berlawanan . bagaimana dengan sifir dosa ?

" weh , nanti la dulu . habiskan PESS2010 ni dulu . kita solat kat rumah je hari ni . banyak lagi masa nak solat isya' "


" oh , ok "

sebenarnya teori warisan dosa tidaklah berlaku dalam situasi yang formal atau skrip yang skema , jauh sekali nak bukak kelas melakukan dosa atau usrah mencuri . sebagaimana teori warisan pahala , ia berlaku secara everyday life . dari gosok gigi , sehingga basuh kaki .

baik , berhenti melihat dosa pada perbuatan secara langsung
bagaimana dengan warisan dosa secara tidak langsung ?
dengan sikap kita , dengan amal fardi kita , dengan percapakapan dan tindakan kita


" eh , sebenarnya ok je kut solat kat rumah "


" kenapa ? "


" tu , abang yang bagi talk semalam pun tak turun masjid "

aduhai , malapetaka .
semudah itu sebenarnya sistem warisan dosa ini berfungsi , semegah warisan pahala yang kita canangkan itu . malah dosa ini sebenarnya lebih sukar dikenal pasti , kabur dan .. enak ?

" eh , biasa je "

kicik punya hal bro , apa mau bising bising .
bukannya wahana kemunduran ummah pun
badai betul !

hello , awak ingat kat akhirat nanti orang ada kesah ke benda tu kecik ke besar ke ?
awak ingat akan ada yang ambil kisah ke awak pernah ajak dia makan NM ke , bagi pinjam nota feqh uqubat ke , pernah like status fb awak ke
esok lusa berdiri di medan pengadilan


" err , tu brader yang ajar saya mencuri ! "


" ha ! dialah yang ajar saya kutuk kutuk dan downgrade manusia kat OpenTalk fb !! "


" abang ni la yang tulis benda pelik pelik kat blog dia ! tangkap dia tangkap ! "


hey manusia , janganlah rasa ideal sangat .


compassed 


jadilah anda guru kebaikan ,
kebaikan yang bermula dalam hati akan menyerlahkan tindakan , sikap dan akhlak yang baik .
maka mulakanlah dengan menjadi guru kepada diri anda , eh kita
didik diri kita dengan kebaikan kemudian menyebarkan kebaikan ini kepada orang orang di sekitar kita

alaa , ada satu kuot tuu ..


اصلح نفسك وادع غيرك
" perbaiki diri kamu , dan ajaklah orang lain "

jangan berlengah untuk menjadi guru kepada masyarakat sekitar kita
jangan katakan oh , tunggu saya nak khatam 50 kali daurah dulu .
sahabat pun tak tunggu Quran sempurna turun baru nak ketuk segala bagai pintu di madinah itu

dan sentiasalah duduk sebentar ,
muhasabah dan sentiasa waspada dengan sekeliling kita
jangan jangan kita jadi guru kejahatan , baik yang langsung mahupun di luar kelangsungan


3 comments:

Anonymous said...

Heyy. Sentap saya tahu?

Anonymous said...

asal tak sebut nama ana..... kechiwa

Pembeda said...

ya salaam..

tahniah UKA!