Thursday, July 5, 2012

menge'RUH'kan feqh wa usuluh 1#

arakian maka telah sampai saya di Malaysia semenjak sebulan beberapa harian yang lalu buat yang tidak tahu , tahun ni cuti sakan bagai . dan juga ohyes , rumah teres dua tengkat ini sudah pasti menjadi igauan jahiliyah teragung buat pemuda seperti saya . oleh itu , saya telah keluar bersama pemuda pemuda obersi yang hidup melata kala cuti ini selama sekian hari di sekian tempat .

ya , duduk duduk beriman sebentar .

lama tak menulis , so macam nebes sikit . errr ..

bertepuk tampar bersama ikhwah ni memang membuka air mata .
gurau mereka , tidur mereka , makan makan mereka , sentuhan mereka , pinjaman ubat gigi mereka , ketinggalan KTM mereka , kebuntuan mencari kunci Innova yang hilang tup tup dalam poket sorang ikhwah tu yang dah balik rumah dah mereka hihi .. serius sangat sweet !

semuanya adalah kasih sayang , cinta dan agenda ! heyp !

ok , tamat muqaddimah

sekejap nak trace balik hadaf entry ni , kruuk kruuk (menggaru keyboard) ..

pasca 5 hari outstation bertemu dengan segala jenis ikhwah , ada satu perasaan yang super-creepy yang saya pun tidak menahu nak dinamakan apa . mm ..

(selepas lima minit)

ok , baru saya faham kenapa nama ni tak penting sangat . sebab saya telah buang 5 minit dan satu perenggan dalam entry ni untuk memikirkan nama perasaan itu hah !

satu soalan yang selalu bergenang di otak saya bila terjebak berdondang sayang dengan DnT ini adalah , bagaimana sifir DnT untuk pelajar sains sosial ? to be exact , pelajar bidang agama . sudah pasti pawakcik el murabbiah dan otai otai ikhwah sudah bosan apabila saya jinjing persoalan ni ke hulu hilir . ya , saya pun dah mual . eh , ataupun anda tidak memahami apa yang saya maksudkan ? grrr ..

dan bergaul gaul dengan sekalian ikhwah non-middle east dan ofkosly non-islamic studies membuatkan saya tidak keruan . inilah perasaan itu . saya rasa saya macam tidak pernah ambil bidang agama , macam bukan pelajar lepasan sekolah agama itu . masyalla masyalla , inilah masyarakat generasi Quran yang unik . serius sumpah segan megan dengan abam abam qowiy , muajjih muajjih berseluar jeans dan berbaju fit , berdagu licin dan berkereta sepot . bahasa mereka is more agama then saya . ohoi

Faquhu dan Faqihu

ramai orang apabila mendengar 'feqh' atau dalil dalil 'feqh' kebiasaannya akan refer pada sesuatu yang so-called 'fekah' yang dimaksudkan sebagai kaedah istinbat hukum itulah , mengkaji hukum hukum , ta'sil istidlal (trace asas kepada sesuatu hukum) berdasarkan beberapa banyak kaedah aduhai yang saya juga kekadang sedikit nak fail . ahah , maka ramai yang kurang tersedar bahawa feqh melalui kefahaman itu hanya muncul di zaman Abbasyiah dan Imam Assyafi'i sebagai pengasasnya . ops , sori kerana memaksa anda menggugel fakta fakta yang menghairankan di atas .


من يرد الله به خيرا يفقهه في الدين
"siapa yang Allah inginkan kebaikan pada dirinya , dijadikan dia orang yang feqh dalam agama"


الانسان معادن خيارهم في الجاهلية خيارهم في الاسلام اذا فقهوا
"manusia itu umpama logam, terpilihnya dia ketika jahiliyah terpilihlah juga ketika Islam . sekiranya mereka orang yang feqh "



maka nabi s.a.w lah yang menyebut tentang feqh , dan praktikal feqh ada pada sirah yang digambarkan oleh sahabat sahabar r.a . so , apa yang dimaksudkan dengan feqh ini ?



..



faham


ohyes , faham Al-Quran
dan bukan faham usul feqh beserta kaedah dan istidlal dan segala bagai itu

yang dimaksudkan adalah 'faquhu' (memahami Quran) bukannya 'faqihu' (menjadi ahli feqah)

saya tidak hendaq menyibukkan fokus pada bab bab ilmiah , anda rujuk sendiri sirah . lihat bagaimana sebenarnya bentuk masyarakat yang ingin dihasilkan oleh acuan yang satu itu , Quran . malah ulama'2 pada ketika itu hanyalah segelintir sahaja , Muadz , Ibn Abbas , Ibnu Umar , A'isyah dan lain lain .

yang lain tu buat hapa pulak ?

ahah , yang lain itu 'faquhu' .

anda biasa bukan mendengar kisah 10 orang yang dikhabargembirakan dengan syurga ? ahli badar yang ohoi dimaafkan segala dosa mereka sebelum perang dan selepasnya ? ahli bai'ah ridwan yang mulia itu ? maha suci Allah yang mengangkat golongan golongan ini sebagai figure haybat di mata masyarakat .

alahai anda hingat Mus'ab ibn Umeir yang mengetuk segala bagai pintu Madinah itu berapa banyak sangat hukum Islam yang dia tahu ? Abu Dzar yang amukan di tengah tengah Quraisy itu entah berapa ribu kitab yang dia baca kan ? ah tak perlu cerita jauh jauh , syahidah pertama Sumaiyah syari'at pakai tudung (err, sori tutup aurat ok . pakai baldi pun boleyyyh!) pun tak sampai lagi taww ?

sistem pesanan ringkasnya , yang wajib adalah 'faquhu' bukan 'faqihu' . dapat kan ?

eh eh , bukan apa .
kena faham juga mengapa disebut " orang awwam tiada mazhab padanya "

ya , mazhab mereka adalah mengikut para ilmuan .

" hello , so kalau nak tau hukum hukum ni tanya sapa ? ha ? ha ? " 
" eh eh , hukum apa ea ? " 
" hukum la " 
" hukum apa ? " 
" yelah , contohnya kalau ambil wudhu kemudian kita perasan air tu macam keruh sikit . pastu check check dalam tu ada bangkai lipas . mestilah kena tahu hukumnya apa . kan ? " 
" ahhah , tunggu berlaku dulu ye "

eh anda . dapat kan mesejnya ?

anda kan , kalau nak belajar feqah . sumpah takkan pernah selesai hey !
setuju tak belajar feqah ni adalah apabila anda jumpa masalah ? tolonglah setuju plis3
oke2 , nak saya bagitau jawapan ke ?

" awak tau tak , air ni ada empat bahagian . air muqayyad , air musta3mal , air mutanajjis , air musyammas . adapun dalam kitab sekian , dibahagikan air kepada lima pecahan .. bla bla .. " 
" oh , so saya nampak airnya keruh " 
" adapun air takungan itu apabila cukup dua kolah , apabila masuknya najis dan berubah warna , bau atau rasa tidaklah dikira air najis " 
" hmmm .. dua kolah tu macamana ? " 
" iaitu bekas empat segi 23 inci lebar , 23 inci dalam . sebahagian pendapat mengira dua kolah berdasarkan genang air . iaitu apabila disentuh air dari penjuru yang satu , genang air itu tiba di penghujung bibir kolah yang lagi satu maka ia dikira dua kolah . jika genang air tidak mengenai bibir kolah yang lagi satu , maka ia dikira tidak cukup dua kolah " 
" oh , hmm .. cane kalau najis masuk " 
" adapun najis itu terbahagi kepada tiga bla bla bla .. " 
" lipas termasuk dalam grup yang mana ? " 
" adapun seekor binatang itu dikira najis apabila dipotong semasa hidupnya , ia mengalirkan darah . tetapi adalah berbeza binatang yang dijatuhkan ke dalam kolah dan yang terjatuh " 
" erk , kalau yang masuk dalam kolah tu kaki lipas je ? kalau kita nampak lipas tu kemudian lipas tu hilang ? kalau lipas tu lipas bela yang dimandikan setiap pagi ? ... bla bla bla .. "

ketahuilah , feqh 'kalau' ini tidak akan pernah tammat !
eh ada yang terlompat lompat sambil mengangkat tangan ke nak belajar feqah ?

*angkat bahu*

baik , sebelum tok syeikh tok syeikh naik hangin dengan entri kontroversi ni elok saya kuda kuda sekejap . ehem .. sebenarnya begini . kefahaman mengenai 'faquhu' dan 'faqihu' yang digambarkan di atas perlu dikompaskan semula .

saya bukan mahu cari pasal pasal , memperkecilkan geng2 yang rajin belajar feqah . oh tidak . malah sasarannya adalah mereka mereka yang dalam bidang bukan agama , yang sains tulen . ya , yang bidang medic , engine dan sebagainya . sedang nak habiskan buku phato tu pun dah setengah abad koma , algebraic term yang macam harom memeningkan itu pun dah suku tidur nak khatamkan . dan sekali lagi , ya . ya kita wajib 'faquhu' , bukan 'faqihu' yang kompleks dan tidak akan pernah tamat itu .

eh , nak maghrib lah .
okies saya pun taknak menulis ini jadi jahiliyah pula . weeee !

ensyallah berjumpa di siri yang akan datang , ops tak janji
al maklum blog ni antara yang paling sensasi dan terkenal dengan sindrom mudah futur then tak hupdate hupdate hehehs .

trivias :


1. tahu tidak bahawasanya , barangkali irsyad manji malah snouck hugronje mungkin sahaja lebih faqihu dari kita semua ? dan sister in islam juga kan kan kan ? hah mendapatnya ! kan dah cakap yang wajib itu faquhu !!


2. tak semua orang mampu jadi imam syafi'e tapi semua orang mampu jadi abu zhar al ghifari . aiwah ! *kalau tak faham statement ini sila tanya, jangan ngengadaa*


3. eh eh , khabarnya imam malik sebelum menjadi seorang jaguh besar dalam mazhab sunniyah beliau telah menghabiskan 5 tahun (ambil galah tolong jolokkan ok) untuk belajar akhlak . ahah ! itu dia faquhu !!










1 comment:

Anonymous said...

sape abu zar al-ghifari sheikh ?

#zakwan