Wednesday, October 27, 2010

janji , ini betul2 pendek

(lihatlah dunia , kau mahu dunia kn? jambatan akhirat :)

" panjang gile , malas la bro . pendek sikit . padat , berisi "

" mm .. ramai shj yg berakal pendek di luar sana "

" orang mane ade masa nk usha lama2 nk on9 . lagi2 bace belog "

" ntah , aku rasa purata 'fb'ing pn dh 2 jam satu sesi "

" bosan ah .. "

" ... "

maaf . kepada teman , kerana saya tidak pernah reti2 utk menaip ringkas . padat
ya, aku pn tahu. kebanyakan master blogger pn , tidak menaip terlalu panjang.

mungkin hanya 10 ke 20 baris . sudah cukup.

[ aku xreti , ok? ]

kali ini , aku tidak mahu pergi jauh . sekitar hari2 biasa


***************************************

aku : weyh , kau ke ?? ape khabar ?

kau : eh , khu *** . kan? haha . mari la minum sekali !

[ kedai kopi , FAMA. dihadapan SMKA ** ]

aku : kerja mana sekarang ? anak berapa ramai ?

kau : kerja kerajaan , di PJ. belum ada anak lg . kahwin pn tidak

aku : eh , bukan ke dulu kau ckp dh bertunang . 5 tahun yang lepas kut . kan?

kau : tak cukup duit . gaji tak naik2. kerja dh nk 10 tahun , bonus xpernah2 nk sampai kt tgn.
kau pn faham kn? tunggu pilihanraya akan dtg. macam2 dh sekarang ni .. politik kan?
biasalah .. parti belah ni buat itu , sini bangkang . buat begini situ kritik .. bla .. bla .. bla ..
Menara Warisan .. Cah Keting .. bla .. bla .. PERMATA .. bla .. Bajet 2011 ... bla ..

[ eh, silap3 ! bukan tu yg aku borak. jap2 .. ha ! ]

aku : kerja mana sekarang ? anak berapa ramai ?

kau : kerja kerajaan , di PJ. belum ada anak lg . kahwin pn tidak

aku : eh , bukan ke dulu kau ckp dh bertunang . 5 tahun yang lepas kut . kan?

kau : rileks la , ramai je artis kahwin lambat . market naik la. kau tengok si **** umur dah 40
lebih, ko tengok die kawin ngan sape . pergh ! yang lagi sorang ni lagi la , ko kenal ***** die
tu kena cerai mau 4 kali lebih , slumber je. laku. dengar citer nk kuar album baru dah. lagu
die yang latest ni meletup taw ! dah la cun , ish3. kau tahu kan ... bla .. bla .. bla ... digam ..
kontroversi ... bla ... bla ... pelakon sensasi ... mangga ... ABPBH ... Muzik Muzik ...

[ eh, bukan3 ! bile pulak masuk tajuk tu.rasanya begini .. ]

aku : kerja mana sekarang ? anak berapa ramai ?

kau : kerja kerajaan , di PJ. belum ada anak lg . kahwin pn tidak

aku : eh , bukan ke dulu kau ckp dh bertunang . 5 tahun yang lepas kut . kan?

kau : bile pulak aku bertunang , aku cadang nk bertunang minggu depan. hari sabtu 17
haribulan.sbb malam tu Manchester lwn Chelsea , biar ade tema sikit . malam tu tengok
flat screen ramai2.baru masyuk ! baru2 ni Arsenal menang besar pulak , si Chamakh tu
memang terbaek lah ! Liverpool x habes2 masalah kelab , dah sumbat Jovanovic ngan Joe Cole pn main ayam-ayam lagi.lantak pi lah ... bla ... bla ... bla ... Rooney masih di MU ...
Volley tu ! ... own goal la pulak , pastu ... bla ... bla ...

[ eh, salah3 ! err .. ni kut ]

aku : kerja mana sekarang ? anak berapa ramai ?

kau : kerja kerajaan , di PJ. belum ada anak lg . kahwin pn tidak

aku : eh , bukan ke dulu kau ckp dh bertunang . 5 tahun yang lepas kut . kan?

kau : ha ! kau jangan macam2 . benda2 tahyul watpe ko percaye. ha ? mane ade.serupe je mcm kt sekolah dulu.'halusinasi di malam orientasi' , haha.tapi aku macam xboleh lupe la kes kain terbang tu , betul ke? ... bla ... bla ... histeria ... rasuk ... bla bla ... sampuk .... pokok puaka ...
rambut menggerbang .. huish ..

[ ah, ape sume ni? ]

***************************************

*arahan : listkan senarai panjang borak2 korang tiap hari

maka berkemungkinan kamu semua akan dapati keminoritian isu2 akhirat , isu2 ummat.
politik kotor , selebriti , kutuk2 , ngumpat sikit2 , bola

di zaman Khalifah Harun Arrasyid [if I'm not mistaken]

di mana beliau mendatangi seorang kanak2 yg menangis
dan di hadapannya , ada unggun api.

khalifah bertanya ."mengapa kamu menangis?"
lantas dijawab , "aku takut akan neraka"
khalifah menambah . "jgn risau, kanak2 tidak akan masuk neraka"
terus disampuk , "tapi aku lihat untuk menghidupkan api, kayu yang kecil terlebih dahulu diletak . dibakar"

mahu begitu ? oh

seketika bilal ingin melaungkn azan subuh . terserempak dgn nabi yg sedang menangis.
mengapa ? "malam semalam telah turun kalam allah" tentang .. [ lupa ]

"celakalah sesiapa yang melihat langit dan bumi , tetapi tidak pernah berfikir mengenai kekuasaan , keesaan Allah"

p/s : world , world juga . akhirat jgn lupa .

No comments: