Friday, February 11, 2011

enjit enjit semut .

" enjit enjit semut , siapa sakit naik atas "

" Oi putih rupanya Bunga Kecumbung ,
Anak Buaya mati di pantai ,
Hati rasanya nak lah pecah tabung , Apakan daya hajat tak sampai "

[Tan Sri P.Ramli & S.Sudarmaji]


************************************

" hidup is always about perjuangan "

ramai yang menyangka life is a race , kemudian berduyun duyunlah yang menyertainya . perlumbaan yang kadang2 kita sendiri tidak tahu kemana akan dihala tujuan dan di mana garis akhiran.semua akan berjuang mengejar sesuatu , apa yang dikejar ? dan apa yang di cari ?

untuk apa kita cari kekayaan ? ke mana kita mahu bawa kemahsyuran ? mengapa perlu berlumba mendapat kesenangan ? sedangkan garisan penamat itu masih samar2 , dan sepanjang perlumbaan , ada yang rebah . kemudian lelah , letih . datang pula spesis 'kurang-kegunaan' yang menarik yang lain utk rebah sama . apekah ?

hidup bukan perlumbaan , garis penamat kita sudah pasti berbeda . gelanggang yang dilalui pasti tidak sama . kudrat dan tahap mampu kita , yang berbeza beza.yang mengadili hanya satu , dan Dia Maha Adil . percayalah ! bersangka baik dengan Dia !

Perjuangan

jadi hidup ini bagaimana ?

hidup ini adalah perjuangan . selagi roh belum tercabut dari jasad . perlu ada sesuatu yang kita perjuangkan . apa yang perlu dijuangkan ? terpulang .. walau sehingga nyawa nyawa semut , itulah sunnah perjuangan . yang kita akan jadikan modal-syurga-cinta kehadapan mahsyar Allah S.W.T.

ada dua istilah penting , mujahadah dan istiqamah .

macam di padang bola . perlunya mujahadah utk mengejar bola , kudrat utk sepakan-cerah-masa-depan , skill , gelecek , jaringan gol , throw-in , goal-kick , free-kick , penalty-kick . semuanya mujahadah . tapi segalanya menjadi tidak lengkap tanpa stamina yang perlu diistiqamahkan , kelemahan stamina wahana tak gol [pergh] .

ops , belum cukup . di sepanjang larian-suku-nyawa di padang bola . sudah pasti ada yang datang menghalang . tackle2 maut dari belakang . lebih menyakitkan , tidak pula diberikan kad malah tiada pula free-kick . sedih bhai . dan ada juga refree yang di-gula , berat sebelah . kemudian penyokong lawan pun pakat main laser ke mata-mata pemain . silau .kadang2 , member sepasukan pn xmahu bagi support , semua mahu jadi show-manshipness . apabila semua musibah ini diadun , tak ke malapetaka namanya tu ? kan ?

nak buat apa ni ??? sakit bhai !

buat ostad2 . bila sibuk berceramah di masjid tapi xde sambutan , pastu kena title wahabi pulak kemudian dituduh ajaran sesat , masuk lokap , masyarakat benci , bini pula lari . oh beratnya

yakinlah wahai 'kita' . enjit2 semut siapa sakit naik atas.

buat rakan2 . ada yang nak berubah jadi baik , tapi member sekeliling bagi tekanan . buat baik sikit , poyo . tegur sikit , poyo . lama kelamaan member semakin samar , mereka yang baik pulak tak mahu kawan kerana kisah2 lama .

yakinlah wahai 'kita' . enjit2 semut siapa sakit naik atas.

buat guru2 . ramai yang tensen bila anak anak murid buat hal . ponteng kelas , gaduh , tak siap kerja , main kejar2 dalam kelas . yuran tak bayar , sepak guru , cubit guru , bakar kereta guru . kemudian pengetua pecat guru , kerana tak buat kerja.

yakinlah wahai 'kita' . enjit2 semut siapa sakit naik atas.

arakian tersebutlah ..

siapa tidak kenal ummu salamah , bila menyebut ummu salamah sudah pasti ada abu salamah . dia adalah isteri kepada abu salamah , seorang sahabat yang amat dikasihi oleh nabi S.A.W.antara sahabat yang pertama memeluk Islam dan dadanya penuh dengan bara perjuangan , tiap sisi dalam hidup adalah perjuangan untuk menegakkan Islam.

ada beberapa peperangan besar yang disertai abu salamah , antaranya perang Badar dan Uhud . dalam peperangan Uhud , abu salamah telah cedera parah dan melarat sehingga membawa ke perbaringannya yang terakhir.menyedari hakikat itu , segera abu salamah memanggil isterinya lantas mengatakan.


" aku mendengar sesuatu yang disampaikan rasulullah , tidak seseorangpun yang apabila ditimpakan musibah - kemudian mengucapkan istirja' [innalilillah wa inna ilaihi raji'un] lantas berdoa , allahumma berilah ganjaran di atas musibah ini dan gantilah yang lebih baik daripadanya - melainkan Allah akan mengurniakan apa yang di pintanya "

Ummu Salamah kemudian berkata , "aku mendengar sekiranya seorang suami itu meninggal , kemudian menjadi tetamu Allah di syurga , dan isterinya tidak mengahwini lelaki lain selepasnya , akan dipertemukan mereka berdua di syurga Allah.begitu juga bagi seorang suami" Abu Salamah seraya berkata , "tidak mahukah engkau mengikut arahanku?" . Ummu Salamah membalas , "Sungguh jika aku tidak mahu , tidak perlu aku berbincang dengan mu hal ini "

Abu Salamah berkata lagi , " jika aku mati , berkahwinlah sekali lagi " kemudian terus berdoa , "ya Allah , kurniakanlah isteriku seorang lelaki yang lebih baik dariku yang boleh menjaga dia sebaik baiknya dan tidak pula menyakitinya" kemudian Abu Salamah menyahut seruan ilahi . beliau telah kembali.

Ummu Salamah amat berdukacita atas kematian suaminya , dan sering kali itu juga teringatlah dia akan nasihat Abu Salamah dan doa yang telah nabi ajarkan kepadanya.selalu dia amalkan dan terfikir fikir.siapalah agakanya yang lebih baik dari Abu Salamah ? tidak mungkin ada.

datang beberapa orang sahabat melamar Ummu Salamah , termasuklah Umar dan Abu Bakar tetapi Ummu Salamah menolaknya.kemudian , janji Allah itu amat pasti dan pinta yang tulus akan dibalas.Ummu Salamah mendapat lamaran dari Rasulullah S.A.W.

Subhanallah ..

bukankah benar ,
enjit enjit semut . siapa sakit naik atas !

p/s : enjit enjit semut bermaksud dugaan sakit dan lelah dalam berjuang , dan sakit itulah yang meletakkan kita di atas . tinggi di sisi Allah S.W.T . insyaAllah .

1 comment:

pH4e2r said...

kalau ada abu uwais, siapa gerangan ummu uwais???