Tuesday, March 15, 2011

jom jadi arabi !

" alah , standet la .. arab "

sindir besar nampaknya member saya yang seorang ni . genap setengah jam lebih , si Mat duduk di situ , menunggu makanan yang tidak-kunjung-tiba . berbara benar hati Mat , mahu sahaja dihamun pak pak Arab ni . lain la kalau order 100 wajibat zinger , syawarma 'adi [ regular ] yang seciput tu pun dah makan setengah jam , apekah ?! dah la cekik darah .

waiter restoran yang lalu lalang tanpa haluan sedikit tekesima melihat muncung pelajar Melayu itu bak profile-picture muda mudi kita di fesbuk . segera badan dilayang ke meja pelajar tersebut .

" err , order apa ya tadi ? " [ setelah digoogle-translate ]

segera melihat jam . pergh , dah nak satu jam kut . jiwa Melayu segera dipraktiskan , mak ayah banyak pesan . dalam BTN pun dah jadi bahan , jaga adab sopan ! budi bahasa budaya kita !

" syawarma satu je mu'alim . takpe , takde masalah . lagipun saya memang datang sini nak tengok cara memasak satu-bijik-syawarma "

mu'alim terus beredar , ada ruam merah hinggap di pipi kanan dan kiri . kurang 5 minit selepas itu , syawarma pun sampai . maka dengan segala seleranya , dijamah sepenuh rasa . siapa sangka makanan yang memerlukan lebih kurang satu jam untuk disiapkan , hanya mengambil masa 3 minit untuk sampai ke oesophagus . Mat segera mengingatkan kembali ,

" namapun ARAB kan ? layankan je la "

mmm ... uh .

entahlah , semakin mengenali arab semakin pening saya . saya pernah dianjing arab , saya pernah diludah bebudak arab , saya juga pernah di ne-how arab , budak budak badwi pernah seluk kocek saya . di luar sana , mungkin ramai yang mengenali arab lebih daripada saya . sekadar bermuqim 5 bulan lebih apa sangatlah pengalaman yang ada kan ?

saya akui , sejak di Malaysia lagi sudah banyak kali di-momok kan dengan kisah ultra-negatif bangsa Arab . orang kata , mereka ni bangsa yang ganas , buat kerja tak kemas , payah nak tepati janji . hmm .. barangkali saya masih belum mengenali bangsa Melayu . sampai sahaja di sini , semakin banyaklah cerita nya . rumah kene rompak , arab memekak , tipu sana sini , nganjing begitu begini . saya masih ingat kali pertama saya ke kedai membeli barang sendirian . konon konon nak practis borak dengan arab . dengan bahasa skema dan penuh kefushahan , saya nampak seperti di anak tirikan . first-time kut ! arab di sekeliling kedai sudah tersipu sipu . kemudian beli jelah satu pen berharga 1 dinar je . diulangi 1 dinar ' je ' . IJD = RM5 ketika itu , 1 batang pen di malaysia dengan harga pasaran adalah RM1 . ini bermakna , saya mampu memiliki 5 pen yang serupa jika saya berada di Malaysia ! jap2 , untuk makluman rupa rupanya saya ditipu . kesian [ harga sebenar sebatang pen adalah rubu' 0.25 JD ] .

adili fakta , rembeskan auta

kisah kisah di bawah telah membawa persepsi seperti yang tertera di atas ke sebuah corong yang lebih kemas , turuti hikayat benar yang dialami saya sendiri sepanjang berada di bumi jordan , bumi Allah yang mana Allah peruntukkan padanya seribu pengajaran dan Allah hiasi hari hari kita dengan pengisian serta peringatan . akhirnya , bergantung kepada kita bagaimana untuk buat kesimpulan .

menegur ke arah kebaikan

tegur arab :

seingat saya , ketika ini di musolla kuliah syari'ah jami'ah yarmouk . sekitar jam 11.30tgh . selesai mengambil wudhu' , seorang brader arab [ saya tidak ingat nama dia ] menarik saya ke penjuru pintu musolla di bahagian luar tandas .

" awak kena ambil wudhu' betul2 , sampai siku dan lebihkan sedikit . barulah sempurna . wudhu' adalah kunci kesempurnaan solat "

kata beliau sambil menunjukkan 'demo' supaya saya mudah faham . terus saya kembali ke tandas untuk berwudhu' semula . benarlah , kunci yang kecil untuk membuka pintu sebuah rumah . kadang kadang kita terlepas pandang . terima kasih akhi !

kemudian bersiap siaplah hendak solat . jemaah tidak ramai ketika itu , saya solat berdua sahaja [ imam dan makmum ] dengan seorang sahabat saya . kemudian datang seorang makmum dan mencuit sedikit bahu saya sebagai isyarat untuk menyempurnakan saff . style Melayu gerak ' slow-slow ' sedikit demi sedikit . dua orang arab yang sedang bersandar bingkas bangun memimpin saya bergerak 'laju' ke belakang untuk menyamakan saff dengan makmum yang baru sampai . terkejut juga . selesai sahaja solat mereka berdua datang pada saya dan menegur , " kalau datang orang pegang belakang awak , awak terus langkah kaki ke belakang dan samakan saff " .

apapun , pointnya adalah mereka tidak menunggu untuk menegur dan segera menegur !

tegur melayu :

teringat saya kisah di masjid negeri selangor , shah alam . ketika itu sedang duduk lepak-lepak selepas selesai berterawih bersama keluarga . beberapa orang jemaah masih tekun meneruskan ibadah solat solat sunnat , menghargai malam malam akhir ramadhan kali ini . kebetulan di sebelah saya ada dua orang remaja yang khusyu' memerhatikan seorang brader yang sedang bersolat berhampiran dengan tiang dalam dewan solat utama masjid .

" eh din , kau tengok brader tu . rukuk tak betul . laju semacam pulak dia solat "

" ha'ah la , kau pergi la tegur dia nanti "

anak mata saya terus meluru kepada seorang lelaki berbaju biru seperti yang dimaksudkan oleh dua orang remaja tadi . benarlah , saya tengok pun memang lain macam sangat . anak siapa la agaknya .

dua orang remaja tadi , meneruskan bualan mereka ,

" eh , engkau la tegur . kau tu nampak macam ustaz sikit "

" ah . engkau la yang nampak dulu , tegurkah "

" kau lah .. kau "

" hek eleh "

kedua duanya saling tolak menolak . kemudian mata saya kembali kepada brader berbaju biru tadi . selesai sudah pun dia sembahyang . tidak lama kemudian , hilang dari pandangan saya dan juga hilang dari pemerhatian remaja berdua ini . segera saya turun ke tingkat bawah masjid untuk menjamah sedikit ' moreh ' yang disajikan , alang alang dah sampai masjid isilah sikit kan . kebetulan lagi , dua orang remaja tadi makan berdekatan dengan saya . kelihatan masih berbicara isu yang sama bersama rakan rakan mereka yang lain .

" weyh lan , kau nak tau tak . kat tingkat atas tadi , ada sorang brader ni tah ape tah . solat jenis apa pun aku tak tahu lah "

" eh , eh .. ye ke ? macam mana ? "

maka terkekeh-kekeh lah pemakanan mereka itu .

jeng3 , nampak ?

memaaf dan mudah melupakan

maaf arab :

satu lagi peristiwa yang benar-benar jarang kita lihat adalah orang gaduh bagai nak gila-gila ... [ 5 minit ] ... kemudian gelak ketawa sama sama . sepanjang saya mengenali manusia , tidak pernah saya saksikan orang bergaduh walaupun sekadar tengking tengking kecil kemudian berbaik baik dalam masa yang singkat .

satu sudut dalam restoran itu , beberapa orang pak arab sibuk macam berbincang . dari awal saya memerhatikan , kerana ada sesuatu yang tidak kena . seorang arabi tiba tiba bangun kemudian menengking sahabatnya . naik ' kaget ' saya , ini situasi yang tidak sesuai buat para muda mudi under 19 seperti saya . dua penumbuk arab tersedia di kanan kirinya . riak muka berubah bengis , hampeh . setakat apa yang saya fahami dari pergaduhan mereka , pergaduhan ini berlaku kerana salah seorang dari mereka buat hal kemudian tidak mengaku . uish , gaduh kut . riuh ketika itu .

kesalahan seciput sesiput pun dah gaduh sampai haru dunia . arab .. arab

seketika kemudian , azan isya' . gaduh tak gaduh , dah azan tu solat janganlah lupa ye . terus saya tinggalkan majlis pergaduhan tidak rasmi itu dan menuju ke masjid yang terletak sekadar seberangan jalan sahaja dari restoran tersebut . suara herdikan masih kedengaran di luar . ah , lantak pi lah depa .

selesai sahaja solat , singgahlah kejap di lokasi-lepak pelajar Melayu untuk mengupdate gosip gosip terkini warga PERMAI . mata tercari cari rakan bual pengisi masa masa yang sedikit ada . lilauan saya terpaku beku , apabila ternampak dua orang lelaki yang baru sahaja bergaduh tadi sedang keriangan semacam . wow ! mantob ~

samalah dengan kisah pertelingkahan antara arabi di sekitar bangunan kuliah syari'ah tempoh hari . berapa kecik punye kes la sampai bertengkar satu jam ! ketika sedang mengisi perut di mat'am ra'isi berjumpa la pulak si penggaduh penggaduh tegar ini duduk semeja ! alahai , sweet nye .

maaf melayu :

bab bergaduh ni , saya akui . saya tidak terlepas . benda benda sekacang kacang yang melupakan kulitnya , sudah tidak lalu bersua dua tiga hari . naik loya bila berselisih . euw !

lagi lagi hidup membujang ni , hancuslah rumah setinggan ni kalau semua bermasam masam .

teringat saya akan pillow-talk bersama seorang member di asrama dulu dulu . borak punya borak tertunelah sikit masuk kepada kisah pergaduhan dia dengan seorang member yang lain di dalam tandas asrama dahulu . ketika itu kami baru sahaja form 1 dan sekarang ini sedang bersiap siap nak grad dari sekolah . barulah saya tahu kenapa dia jarang bergaul dan bersenyum pujangga dengan member yang seorang itu . gaduh .. dan dendam kesumat sudah hampir genap 5 tahun .

" entahlah , aku payah la nak maafkan orang yang tak reti bahasa ni "

err , no komen . maka tanggunglah derita dendam itu ya . tiada corong ilmu yang pernah menyebut berdendam itu mendatangkan kesejahteraan sejagat .. tiada .. tidak pernah . heh .

maka ,

jomlah jadi arab ! ini belum masuk bab janji Melayu dan janji Arab , belum sentuh lagi bab berani kerana benar ataupun berani kerana mahu menjawab soalan dalam kuliah . tapi kan , jap .. mmm .. kalau nak jadi arab kita mesti perlu pakai tudung gedabak , mesti kena try pakai but ke kuliah dan jugak mestilah kena sekali pekena shisha . ades ! pastu kene make up tebal tebal , kemudian hirup laban dalam gelas besar , makan mandi yamani separuh je tak boleh habiskan , kena selalu lalu lalang kat syari' jami'ah . allah , derita bhai ,

sebenarnya , tidak perlu pun istilah ' perangai arab ' dan ' perangai melayu ' . tidak perlu gariskan sempadan malizi dan arabi . nilailah manusia dengan kayu ukur Allah . sukatan yang paling mulia dan tepat .

" sesungguhnya yang paling mulia dalam kalangan kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa " [ Al Hujurat : 13 ]

jom jadi muttaqin !