Sunday, March 27, 2011

jangan perasan .

bermulalah cerita . . .

" tunjukkan aku di mana Allah "

PANG !!!! serta merta pemuda itu menerima tamparan dari Raja atas persoalannya itu .

" adesh " spontan pemuda itu menunjukkan tindak balas atas kesakitan itu .

" tunjukkan aku di mana ' sakit ' ? " soal Raja

terpinga dan terkesima pemuda tadi sambil menghalakan telunjuk kepada kedua-dua pipinya .

" itu pipi ! sakit kat mana pun kau tak boleh nak tunjuk , nak suruh aku menjawab soalan engkau . sedangkan Allah itu duduknya tidak setara dengan makhluk . dirinya Allah tidak sama dengan aku . aku hanya mampu merasakan Allah itu wujud . aku ini hamba yang lemah , pasti tidak mampu tunjuk di manakah Allah "

pemuda meneruskan dengan soalan yang ke-dua ,

" apa yang Allah sedang buat ? "

PANG !!!! segera Raja menghayunkan tangannya .

" sekarang Allah sedang mengizinkan aku melempang engkau . hakikatnya , semua datang dari Allah "


soalan yang ke-tiga ,

" sebelum adanya Allah , apa yang ada ? "

PANG !!!!
merah jambu muka pemuda itu .

" tengok jari aku betul betul , sebelum jari telunjuk ada ibu jari . sebelum ibu jari ?? "

pemuda tadi mengalihkan fikirannya kepada soalan yang seterusnya , kini dia betul betul mati akal . perbincangan mereka diteruskan dengan soalan yang ke-empat dari pemuda itu .

" adakah benar kita tak akan tahu tentang takdir Allah dan masa depan ? "


ZUSS ! hayunan tangan kanan Raja segera dielak oleh pemuda itu , PANG !!!! oh , barangkali pemuda itu terlupa bahawa Raja juga seorang manusia yang punya dua pasang tangan . seraya Raja berkata ,
"
engkau tahu tak aku akan lempang engkau ? "


" err , tak "


" dan engkau boleh elak cubaan melempang aku yang pertama tadi . takdir itu Allah sudah tentukan dan kita tidak akan tahu . kita hanya berusaha dan terus berusaha . tapi kalau kita kurang cakna , kita akan tertampar pada musibah yang sama "

riak wajah pemuda tadi hambar dan lesu , tapi dia masih tidak mahu mengalah . terus mencuba untuk mematikan hujah dan jawapan dari Raja . maka diteruskan dengan soalan ke-lima ,

" setan juga akan masuk neraka , tapi tak sakitlah sebab syaitan juga dibuat dari api sedangkan neraka juga dipenuhi dengan api . kan ? "


[ mute ] pemuda menyangka Raja sudah terperangkap . " ihik3 " [ gelak jahat ]

PAAAANNNNNGGGGG !!!!! kali ini raja menggunakan kedua-dua tangannya dan seluruh kudratnya . raja bangun dan meninggalkan pemuda itu keseorangan lantas berkata .

" kalau engkau nak tahu , tangan aku ini ada 'kulit' dan pipi engkau pun 'kulit' . aku rasa engkau takdelah sakit sangat pun kan dengan hayunan tali arus aku tadi "


sekian .

p/s : jangan perasan hebat bila kita banyak ilmu , sedangkan kita tidak faham dengan ilmu . kita tidak lebih hanyalah seorang yang gemuk dengan ilmu , kemudian memuntah muntahkan ilmu kepada orang lain .

p/s 2 : dalil yang sahih perlu diseragamkan dengan akal yang sejahtera . barulah hidup bahagia .

1 comment:

EG said...

Pengajaran terbaik!