Wednesday, July 21, 2010

Selamat Pendek Umur!!

(Siapa yg tidak tahu untuk apa dia akan mati, maka dia tidak layak utk hidup.Rancanglah kematian utk alam kehidupan)

ramai antara kita malah aku sendiri meraikan sambutan kelahiran dgn gumbire, senang dan riang.maka ketika itulah hati semakin terdidik untuk merencana hari2 yg riang di dunia.minda manusia pula dgn mudah 'set' utk bergembira di ulang tahun kelahiran.mudah sungguh kita lupa; bukankah awal perciptaan manusia itu sendiri telah ditetapkn tarikh kematian?Ibrahnye, semakin hari semakin dekatlah langkah kita menuju ketetapan itu.ruang dan masa yg ada pastinya semakin sempit.hari ini, setapak lagi kita dekat dengan alam kematian.

mari sorak sama2 , "SELAMAT PENDEK UMUR!!!"
p/s : aku xsuruh korg sorak dlm gumbire tp bg aku kata2 yg keluar dr mulut itu lebih mudah diterima hati .. harap maklum.

pelik kn? sudah jd 'adat setiap kelahiran disambut dgn kegembiraan, suka dan hilai tawa.begitu juga dgn sambutan dan hadiah.dan orang akan berckp tentang hidup, tentang kejayaan, pencapaian.tp sekarang kita berteka teki tntg kematian.wah3~ berapa ramai antara kita yg sedar? Yakinlah siapa yg tidak bercakap tentang kematian akan mati.

sebut tentang kematian , aku teringat beberapa tahun yg lampau2.ketika era nasyid AlJawahir yg terkenal dgn lagu 'selimut putih'.

"bila izrail dtg memanggil
jasad terbujur dipembaringan
seluruh tubuh akan menggigil
sebujur badan kan kedinginan"

korang tau x lagu ni ketika era kemasyhurannya dulu pernah digam? kenapa? krn umat melayu masih belum bersedia utk mengingati mati.begitu juga dgn kes2 terdahulu yg dok sibuk kecoh kt surat khabar loklak, 'sajak kematian' diharamkn utk didendangkn di sekolah? kenapa? lemah mentaliti kita.kematian itu sensitif? ok, maka dgn sebab itu masyarakat lupa pd alam mati.harap ini peringatan buat korang dan aku sekaki.allahu akbar.

kembali kpd tajuk,faham xkorg sume tentang kuantit dan kualiti hidup? ada pulak yg ckp org umur panjang ni Allah bagi peluang utk bertaubat.org umur pendek, tuhan sayang.ok xpe2.itu isu lain.maka dimana lebih utama panjang atau pendek?panjang dan pendek umur itu pokoknya bukanlah bergantung kpd relatif kuantiti sebaliknya pada kualiti. faham?

aku bagi contoh, Imam Nawawi pendek umurnya tetapi 'panjang' ilmu dan abadi jasanya.Imam Ghazali, Imam Syafi'ie cukup awal tuhan ambil 'umur' mereka.tp lihatlah kesan perjuangan mereka melangkaui berabad2 lamanya.sehingga hari ini kita tahu fi zilalil quran oleh syed qutub.sehingga hari ini kita dgr Sallehuddin Al Ayubi.sumbangan dan pengorbanan mereka cukup indah.indah di sisi-Nya dan sekalian manusia.faham? Umar Abd Aziz pulak memerintah hanya 2 tahun lebih je tetapi lihat kesan qana'ah dan keadilannya merentasi kurun ke-20 ni.Lim Guan Eng pn nk jd cam dia.*harap2 jd la.

khulasahnya, petua utk memanjangkn umur sebenarnya adalah melalui ibadah, panjangkan amal dan sedekah, islahkan diri umat dan keluarga.maka itu adalah yg lebih utama.

rahsia 'panjang'kn umur?sedarlah tentang tujuan hidup.dan sedar tujuan mati.simplekn? ada yang beri alasan , "org pandai bolehlah merencana tujuan n berjaya sebolehnya dlm hidup.kita yg 'bodoh2' ni kekal sengal seadanya" maka sedarlah anda menipu diri sedangkn hakikatnya mustahil sekali engkau menipu engkau sendiri.kn gile tu.ingatlah, tuhan tidak mencipta manusia bodoh, tetapi yakinlah dia mencipta manusia dgn kebijaksanaan yg berbeza.

org krn manusia banyak merungut, ada lagi yg bertanya."ada xjalan pintas utk capai hidup yg 'panjang' ".maka jawabnya, matilah fi sabilillah.syahidlah di jalannya krn tlh dijanjikan dlm firmanNya, seorang yg mati di jalan Allah hakikatnya terus hidup.

dh macam kelaut tajuk ni, xpe2 yg penting semoga korg berbahagia dgn besday masing2.dan ..
SELAMAT PANJANG UMUR!!!! eh? maksudnya selamat memanjangkn amal, selamat menambah ilmu, selamat mengerat silah, selamat meninggikan zuhud.maka selamatlah dunia utk akhiratmu~

p/s : para sahabat Rasulullah itu 'hidup' kerana mencintai 'mati' sedangkn generasi hari ini 'mati' kerana mencintai 'hidup'

P/S : ini adalah olahan semula sub topic 'selamat pendek umur' hasil tulisan ust pahrol mat juoi dalam buku nota hati seorang lelaki <----- belilah buku ini . sekian

8 comments:

iMRaN said...

alhmdulillah...like it very much.khubaib t'baek!
barakallah fik~

uwais said...

syukurillah, yg terbaik itu hanya allah.ilmu2 kurniaan dia jugak, akal2 dan ilham semua dia yg punya.syukran2 laka!!!!

.:qawareer:. said...

terkesan~ ..
keep ur good writing!
smoga pnulisan anda dpt mengetuk-ngetuk pintu2 hati bagi menemukan kbnrn,, insyaALLAH..

uwais said...

syukran,
yg baik2 tu allah punya.risau kita xmampu nk olah kebaikan yg dia beri, lebih teruk salah aplikasi 'kurnia'nya.

itulah harapan saya ~
semoga dikuatkn

anis winchester said...

Thank You for the reminder.
Really appreciate it.
;)

uwais said...

My pleasure ~

srikandi solehah said...

bgusler
terima kasih kerana mengingatkan

uwais said...

SESAMA ^^