Wednesday, December 21, 2011

Ini-Salah-Kita 2.0



Name : Laksamana Edry Batrisya bin Engku Kudin Saiful Alam                                                 Class : 2 Kemas

SULIT
1924 / 1
INI SEJARAH KITA
Paper 1
satu purnama malam


SIJIL KEHIDUPAN MUSLIM
TRIAL EXAMINATION 2011

=====================================================================
INI SEJARAH KITA

Paper 1

satu purnama malam

=====================================================================

DO NOT SCROLL-DOWN THIS QUESTION BLOGLET UNTIL BEING TOLD TO DO SO

1. Write down your name and class in the space provided
Tuliskan nama dan kelas anda pada tempat yang disediakan

2. The question bloglet is in-bilingual
Blog soalan ini adalah bukan dalam dwibahasa

3. Candidates are required to answer all questions
Calon dikehendaki menjawab semua soalan






penulis terpaksa menghentikan serta merta alih bahasa ke Bahasa Inggeris memandangkan beliau .. err , beliau malas sebenarnya bukannya tak mampu 






1. soalan berpandukan rajah 1.0



Rajah 1.0

Rajah 1.0 menunjukkan Graf ringkasan turun naik Islam . 

(a) menggunakan hati , emosi dan akal , sila kenal pasti :

(i) Pembolehubah dimanipulasikan :

fokus peranan umat Islam . ye ke ?


[ 1 markah ]

(ii) Pembolehubah bergerak balas :

naik turun graf .


[ 1 markah lagi ]

(iii) Pembolehubah dimalarkan :

dakwah dan tarbiyah ?


[ 1 markah  lagi ? ]


(iv) Melalui pemerhatian anda , di manakah kita hari ini ? jelaskan .

Makkah kan ? err , sebab .. hmm 


[ 1 markah juga ]

(v) Oke , kami tahu . sudah pasti sukar bagi anda untuk menggambarkan kefahaman itu secara ringkas bukan ?

ya !


[ 1 markah ]

(vi) Tambahan pula , hanya satu markah diperuntukkan untuk soalan di atas kan ?

ya !


[ 1 markah ]

(b) Baik , sila syarahkan persoalan persoalan di bawah dengan padu dan cermat :

(i) Apa yang membuatkan anda 'beriman' dengan Graf di atas ?

entahlah , bagi saya sebelum kita nak ambil tindakan so-called beriman dengan segala bagai ideologies ke zoologies ke rasanya sangatlah bagus kita kenali dulu siapa kita kan ? kan ? ok . untuk mengenali apa dan siapa entiti di sekeliling kita , terlebih dahulu kita amat patutlah mengenali diri kita sendiri .

maka saya nak tanya anda , siapa kita ?

[ 1 markah ]

(ii) Kita adalah .. err , kita adalah Muslim ?

ha ? ha ? apa kena anda ini ??
mengapa anda jari jemari anda sengaja sengaja menekan CAPSLOCK di konsonen 'M' ?
anda tahu tidak apa beza 'M besar' dan 'm kecil' ?

menurut tatabahasa Melayu , huruf besar dan huruf kecil mempunyai peranannya yang tersendiri dalam penulisan . huruf besar digunakan untuk Kata Nama , dan huruf kecil untuk Kata Kerja . maka , kita adalah 'muslim' dan bukan 'Muslim' semata mata . faham ke ?

eh , so apa kaitan dengan mengenali diri sendiri ?

[ 1 markah ]

(iii) Tulah anda .. bebel sangat . anda kata 'muslim' tu kata kerja bukan ? cuba anda cerahkan sedikit . supaya penanda kertas jawapan ini tidaklah memandang sebelah mata dan melakar pangkah besar besaran di blog soalan ini . ops , pengawas periksa pun macam dah jeling jeling tuu . mohon pencerahan jzkk .

namapun Kata Kerja kan ? maksudnya , seorang manusia itu dikira muslim apabila dia memenuhi kerja kerja yang telah dipikulkan ke atasnya . kerja kerja yang dimaksudkan itu sudah pasti tidak mampu kita kelaskan melainkan setelah kita adun seerah , sunnah dan Quran kemudian extract lah apa yang patut .

oh ya , bukak tafseer sekarang .

" Maka apakah kamu mengira bahawa Kami menciptakan kamu main main (tanpa ada maksud) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami " 23 : 115
" Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku " 51 : 56 
" Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat , Aku hendak menjadikan khalifah di bumi .. " 2 : 30 
" Kamu (umat Islam) adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia , (kerana kamu) menyuruh berbuat yang makruf , dan mencegah dari yang mungkar .. " 3 : 110

 nah ! maka secara ringkasnya . sangatlah suka saya garis tebalkan peranan manusia yang dua . iaitulah ubudiah dan khalifah . ke cane ?

[ 1 markah ]

(iv) bagaimana anda boleh mengaitkan perana kita tu dengan graf naik turun nun di atas sana ? cecite cecite !!

hek eleh anda ni .

setelah anda mengetahui anda tidaklah diciptakan saja saja untuk bangun tidur , makan , kahwin dan mati hidup kembali , anda haruslah angkat tangan dan berlari tanpa tujuan kerana tidak tahu menahu bagaimana praktikal peranan peranan tersebut di era tribulasi dan mehnah globasi ini . bukankah telah wujud generasi generasi sebelum kita ? mengapa tidak belajar dari mereka ? 

[ 1 markah ]

(v) ye saya tahulah . tetapi mengapa perlu bergraf graf begini . tidak boleh ke kita just stick-up dengan peranan yang dua itu . ubudiah dan khilafah , simple what ? buat je la .

saya rasa sebelum soalan anda mengarut lebih jauh , baik awak teliti dan benar benar teliti dengan ayat ini .

" Demikianlah hukum Allah yang telah berlaku sejak dahulu , kamu sekali kali tidak akan menemukan perubahan pada hukum Allah itu " 48 : 23 
" Yang demikian itu merupakan ketetapan bagi para Rasul Kami yang Kami utus sebelum engkau , dan tidak akan engkau dapati perubahan atas ketetapan Kami " 17 : 77

macam satu kitaran . sejarah pasti akan berulang dan .. eh , masa dah nak habesh . anda tekan link ini untuk keterangan lanjut ye . dan saya pun pelik dengan anda , entah bila nak masuk soalan perbandingan zaman hari ini dan zaman makkah . hmm .. alang alang anda klik sekali link ini ok .


[ 1 markah ]


(iv) Eh , anda dah makan ke ?

dah .

[ 1 markah ]

(v) Makan apa ?

argh ! jangan buang masa saya !!

[ 1 markah ]

(vi) Ok ok , sebelum pengawas peperiksaan mengutip blog soalan anda , sudi sudilah anda kiranya untuk memberi sepatah dua kata ?

ape jenis soalan ni ? okeh .


kehadapan penanda kertas soalan yang dirahmati Allah sekalian ,


Islam pernah naik sekali sahaja dalam sejarah dan telah pun turun
hari ini , kita hanya ada satu model sahaja untuk memuncakkan tamadun Islam


Komunisme telahpun jatuh , blok Kapitalisme mengikuti rentak yang serupa , Demokrasi juga nampaknya berakhir dengan kegagalan dan kebangkrapan . Barat telah hilang nilai kemanusiaan . Barat sebagai kuasa besar dunia hari ini sudah tidak punya apa pun nilai untuk dipersembahkan kepada umat manusia , bahkan tiada apa apa pun hidangan untuk ketenangan penganutnya . dunia telah berada di ambang kehancuran etika dan memerlukan sebuah tenaga untuk membaikinya . dunia sedang menantikan suatu kuasa baru untuk memimpin .


semua tamadun akan jatuh dan kemudian akan naik satu tamadun lain yang menggantikannya .
siapa yang akan naik , bergantung kepada siapa yang menggunakan hukum sains sosial yang sama bukan hukum magic dan teori big bang . bagaimana ia naik ? dan apa tahapan yang membolehkan ia samai ke puncak ? itu semua anda perlu selusuri dengan teliti kulit ke kuliiiit . di zaman Makkahnya , Madinah , pemerintahan Khulafa' Arrasyideen , Ummaiyah , Abbasyiah dan Uthmaniyah . 


persoalan yang sama : adakah kita terlibat dalam membangunkannya ? atau kita sendiri terlibat meruntuhkan dan meranapkan binaannya ? atau kita hanya sekadar menjadi penanda kertas periksa yang hanya tahu menanda salah betul dan mengkritik calon periksa .


Allahu A'lam .
err .. markah penuh ?

[ 1 markah  je ]




1924/1  (Hak cipta terabai ihna-cakap)

4 comments:

tentera .ber.kuda.islam. said...

ana nak isi nama tapi xbole ?
camne yer ?

analisiszikri said...

rse mcm nk periksa hari hari klu camni..

pembaca tamayyuz [01] said...

Salam akhi,
kejap.

kenapa yang dimanipulasikan : fokus peranan umat Islam?

dan

kenapa yang dimalarkan : dakwah dan tarbiyah?..

mohon pencerahan~ jzkk

Anonymous said...

salam alayk!! mabruk alayk....dush cam kene peluru masuk hati dan menembusi akal menyentuh segala neutron kat dalam!!
mood : rasa main switch yang hampir tercollapse dah rasa tersambung dengan wayar bumi !!! alhamdulillah..
jazakallhu khairan kathiran.. may ALLAH bless. bakal menjadi pembaca tegar blog ni.. moga tsabat keep it up... wallahualam...