Tuesday, April 12, 2011

blog huduh .

[allah itu cantik dan menyukai akan kecantikan]

" hias la sikit blog tu . sekurang kurangnya cover la habuk habuk dalam penulisan "

erk . betul juga . blog ini memang buruk . hitam-putih , semua entri tiada gambar , penulisan layu . side-bar kosong , dah la follower seciput . heh . ya ya ya , saya tahu .

pertama - tama keutamaan yang nabi didik .

siapa tidak kenal kebangsawanan nabi s.a.w ? keturunan baginda kebanyakan mereka adalah pemegang jawatan jawatan penting dalam bangsa Quraisy . Qusay ibn Kilab adalah datuk baginda yang ke-4 . beliau adalah pembesar Quraisy pada zamannya . Abu Lahab antara pembesar Quraisy yang ada pertalian darah dengan nabi s.a.w . networking yang luas .

bagaimana muhammad s.a.w sebelum dilantik menjadi nabi ? muhammad s.a.w punyai kepakaran dalam ekonomi , sepanjang bersama abu talib di syam dan bersama khadijah . beliau punyai track record yang terbaik . kejujuran , amanah , tekun dan sebagainya . nabi punyai pelbagai kepakaran dalam perniagaan pada ketika itu . kemudian berkahwin pula dengan khadijah yang memang asalnya berketurunan bangsawan dan hartawan . sudah pasti ada networking yang baik .

hmmm .. tapi kan , kenapa nabi memilih jalan sukar untuk berdakwah ? kenapa tidak pilih jalan mudah ? kenapa tidak jadi economist untuk sebarkan Islam ? bukankah itu salah satu jalan untuk berdakwah ? nabi punya aset yang cukup . modal yang banyak . networking yang sangat baik , baik dari sisi khadijah mahupun nabi s.a.w sendiri . track-record yang bersih . kemahiran nabi dalam perniagaan juga tidak boleh dinafikan , nabi tahu apa yang diperlukan pada zaman itu . maka timbul lagi persoalan , mengapa nabi tidak menjadi seorang economist untuk sebarkan dakwah ? sedangkan zaman itu orang sangat 'gila' pada harta dan semuanya 'gila' tentang dunia . bukankah mudah jika nabi bina sebuah empayar ekonomi yang cukup besar kemudian menarik semua pelanggannya masuk Islam dengan hartanya ? sebaliknya nabi memilih 13 tahun untuk berdakwah dan pilihan itu penuh pekat dengan ujian . bertemankan hanya sekelompok kecil muslim 'ekstrim' ketika itu . dikalangan mereka kebanyakannya adalah hamba hamba dan orang orang miskin . ah , satu fakta yang pelik .

dan soalan mengapa tadi masih belum terjawab .

jawapan :

nabi s.a.w nampak keutamaan , keutamaan menarik mad'u dengan kepercayaan dan iman tulus . berbanding menarik mad'u dengan kenikmatan wang dan harta . begitu jauh akal nabi ketika itu , kalaulah nabi salah memilih keutamaan , maka habislah . orang akan masuk Islam kerana duit . maka jika duit itu hilang , orang akan lari meninggalkan Islam . berbeza dengan iman ikhlas yang dibina nabi kepada mad'u nya . iman itu umpama keretapi wap . bila sudah bergerak , ia sukar nak berhenti . Bilal r.a yang disiksa , tiada lain perkataan yang keluar melainkan " ahad ! ahad ! " antara kalam beliau yang sangat 'ekstrim' , " kalaulah aku tahu ada perkataan lain yang lebih menyakiti hatimu nescaya aku akan menyebutnya " . nah , mereka sangat kuat ! mereka muslim yang kuat ! nabi telah bina kepercayaan dan iman mereka jauh lebih tinggi berbanding kecintaan mereka terhadap dunia dan segala harta . keluarga yasir , sumayyah dan banyak lagi . ini semua adalah kesan kepekaan nabi dalam memilih keutamaan amal .

orang yang dicontrol dengan duit ataupun makanan dan kenikmatan , berbeza dengan dicontrol dengan iman .

jadi , apekah kaitannya ?

faham kan ?
dont judge a book by it's cover .
dont judge a blog by it's template .

juga ,
dont judge a blog by it's writing .

tapi ... ye saya akui . ini adalah semata mata alasan . nanti ada masa saya akan cantikkan blog ye .

tetapi , janganlah abaikan 'isu' penting yang dibicarakan di atas . kebanyakan kita memang salah memilih keutamaan amal . berbeza sebenarnya mad'u yang terikat dengan da'i melalui hati berbanding mad'u yang terikat melalui futsal , piza dan bilik air-cond . benar , ia boleh menjadi uslub [cara] untuk menarik mereka . cuma , jangan salah focus . sehingga akhirnya mereka terasa ingin bermanja . dan manjaan itu tidaklah melahirkan selain insan insan lemah , muslim muslim jinak dan sebagainya . kita mahu muslim yang 'ekstrim' . muslim yang mahu korbankan apa sahaja untuk tegakkan akidah !!

bagaimanapun , untuk tidak mengecewakan anda , hayatilah gambar dibawah .




p/s : blog ini bukanlah se-huduh penulisnya . err , dont judge a writer by it's blog .

6 comments:

Pustaka NurIman said...

teruskan mencantikkan isi blog anda!!

hilmi said...

comel giler kucing tu !!! hehehe.

rose....at said...

dan sebenarnya penulis adalah seorang yg hensem, berperibadi sopan santun dan berbudi pekerti yg disenangi...... x mcm blog dia, x kreatif dan hitam putih... keh3

Anonymous said...

haha, my blog always been mocked with such such mockery.

tak lawa, boring, banyak sangat tulisan. bla3.

So I tried to put pics just to be an excitatory agent to their visual faculty... and I keep it simple.

Dunia di luar dah banyak sangat kesemakan, jadi biarlah dunia virtual sy tak semak. Btw, thanks ziarah.

p/s: apakah kebarangkaliannya?

Anonymous said...

berilmiah ni...bagus teruskan
saya alhamdulilah...
semoga awak sentiasa berada dalam keadaan baik n cute..hehhee

سيتي مستورا said...

salam ziarah.. teruskan penulisan yg sngat baik... yg penting isinya.. luarnya akan..pudar bila sampai waktu..