Monday, April 11, 2011

ta'rif atau taqween .

ehem3 . ok , perhatian perhatian !! tahukah kalian apa itu ' skill ' rasmi yang sering dijadikan senjata oleh para blogger untuk meningkatkan hit blog mereka ? tahukah bagaimana orang yang ' biasa ' boleh menjadikan blognya ' luar biasa ' dengan hanya membahagikan masa lebih kurang lima minit untuk mengupdate post post baru ??? ha , dengan ini secara rasminya dan buat julung kalinya saya melancarkan skill tersebut ke atas blog ini . iaitulah ' copy and paste ' .

sebagai permualaan , saya kongsikan entri dari http://ululalbab99.blogspot.com/
dengan tajuk ' blog ta'rif atau blog taqween ? ' .

maka dipersilakanlah utk membacanya . ok mulakan bacaan anda .. sekarang :

Alhmdulillah, punya semangat mencari kesempatan untuk kembali menulis di sini. Berkongsi dan memberi. Buat kesekian kali, blog telah terabai apabila urgensi medan tarbawi di alam nyata tinggi. Maka, diri ini akan kembali bermuhasabah. Mengapakah begini?

Borak2 dengan murobbi Glasgow hari itu, baru jumpa jawapannya.

Tujuan penulisan tuanblog ini sebenarnya tidak jelas. Maka, kadar usaha atau amal yang diberikan kepadanya turun naik mengikut situasi. Jadi pembolehubah dimanipulasi sahaja. Bila ada masa, bila ada idea, bila rasa mahu berkongsi, barulah terhegeh2 kembali menaip. Ini namanya hobi, bukan amal dakwi ni. Aiyaakkk. Konon je awal2 dulu, niat mahu menulis blog untuk menyampaikan fikrah islam kepada pembaca. Mahu menyantuni pembaca2 dengan persoalan2 aqliah kasi berfikir kencang sket. Namun kalau sebulan tak update2, macam ini. Memang masuk kategori hobi [baca: perkara yang dibuat pada masa lapang] la blog ni Ooo cik akak oi!


Muhasabah... muhasabah...

Bagaimanakah seorang daie kepada Allah 24/7 boleh mempunyai hobi. Terngiang2 kata2 Ust Aadtiff tak silap. Kalau dah serahkan seluruh hidup, mati, nyawa dan hembusan2 nafas ini semata kerana Allah. Bagaimana seorang daie itu masih punya masa lapang untuk mempunyai hobi. Mana ada masa lapang? Apatah lagi hobi? Sepatutnya setiap saat hanyalah Allah dan dakwah.

Dakwah.. Dakwah.. Dakwah

Nak dakwah panjang kena punya input mantap.

So perlu Tarbiyah..Tarbiyah..Tarbiyah

Maka, setiap saat hanya ada dakwah dan tarbiyah.

Selepas muhasabah, akhirnya tuanblog mengkonklusikan bahawa sebelum ini. Tuanblog yang bersemangat mahu menjadi daie tapi masih setahun jagung ini mengganggap blog ini hanyalah 'hobi'. Maka, tiadalah unsur2 dakwah dan tarbiyah yang muntij [baca:efektif ] di sini. Maka, amal blognya tidak berapa kencang untuk dakwah dan tarbiyahnya.


Maka, apakah jalan penyelesaiannya.

1. Tutup blog terus kerana full-time daie tiada 'hobi'.
2. Teruskan berblog bila ada masa seperti sebelum ini. Pasti ada sahaja, manusia2 yang terselit2 membaca dan mendapat faedahnya. InsyaAllah^^
3.Teruskan berblog dengan matlamat yang lebih jelas dan menjadikan blog ini sebagai amal DnT yang muntij. Woha!


Baiklah! Tuanblog mahu aim matlamat paling tinggi sbb nabi kita kan ajar begitu. Kalau nak doa, doalah moga mendapat untuk syurga firdaus yang paling tinggi. Walau tahu kemampuan diri. +_=" Maka, mari cuba pilihan ke3, kalau tak mampu, maafkan sahaja. pilihan kedua masih ada lagi.


Persoalannya, bagaimana mahu menjadikan blog ini atau blog2 kamu-kamu yang seperti saya ini lebih muntij dari segi amal tarbawinya.

Jawapannya, dakwah kitakan punya marhalah. Ada takrif ada taqween. Ada dakwah takrif dan ada dakwah taqween. Begitu juga blog kita. Ada blog takrif dan ada blog taqween.

Maka kalau nak matlamat jelas, perlu fokuskan matlamat blog anda2 ini.

1.Kalau mahu buat blog takrif. Penuhkan dengan bahan-bahan takrif yang umum. Perkenalkan kepada semua tentang islam. Islam yang best. Islam yang kaafffahhh.. Islam yang cemerlang, syumul, kamil, mutakammil, Islam dan Jahiliyiah, Salah Faham ttg Islam. Islam ini, dan Islam itu. Semua2lah tentang Fikrah Islam Kita. Kemudian sebarkan kepada semua.. sesiapa sahaja.. dimana jua. dan Buat yang terbaik dengan usaha terbaik. Doa.


2.Kalau mahu buat blog taqween. Penuhkan dengan bahan-bahan taqween yang khusus. Kasi askari dan Sufi. Tembak habis2an manusia2 yang sedang ditaqween ini. Perkenalkan fikrah2 khusus seorang daie yang ditarbiyah. Cuci jahiliyiah2 sifat kita, Bersihkan paradigma dan mentaliti kita, Sentuh2 bab amal2 fardi dan penjagaan iman kita. Kata mahu taqween-centric! Kemudian sebarkan pada semua yang sedang ditaqween. Buat yang terbaik dengan usaha terbaik. Doa.

Mari tuanblog bagi contoh blog no 1 [seperti ini] dan blog no2 [seperti ini]. Baru nampak jelas lagi point di atas ini harapnya.

Maka, kalau masih ada pembaca yang membaca. Kalau anda adalah tuanblog yang seperti saya, mari kita muhasabah diri dan amal blog kita ini. Dan tolonglah nasihatkan saya supaya lebih semangat memuntijkan [baca: mengefektifkan] amal saya ini.

tamat .

ulasan dari saya :

ya , saya telah jadikan blogging ini lebih kepada hobi . ops ..

p/s : blogging .. oh blogging .

2 comments:

rose....at said...

hebat & kagum....
tak sangka anta boleh menulis mcm ini, dahsyat.
maha suci Allah yg telah mengurniakan ana seorang sahabat yg mampu menggegar dunia ngan tulisannya....

'Ezzah Al-Islam said...

sudah datang menziarah.

MasyaAllah! blog yang lebih mantap dan lebih 'cantik' penulisannya. teruskan beramal. Teruskan mencuci dengan tarian pena anda.

Allah yu3enak