Wednesday, November 23, 2011

himpunan nasihat sempena futur 1.0


err .. di sini saya ingin buat satu perakuan .
bersempena dengan kempen anti futur anjuran bersama badan badan tidak berdaftar irbid , sebuah pekeliling tidak bertarikh telah diedar secara rambang kepada warga bestari warga budiman syabab syabab perkasa seluruh jordan . antara yang menjadi sasaran adalah akhi akhi yang berjiwa sejahtera dan orang rumah yang dekat di hati saya . maka dengan ini , saya kongsikan pada anda mudah mudahan tidaklah saya seorang sahaja yang futur . eh

bak himpunan risalah al banna lagaknya , hoho
respon respon yang saya terima sangatlah menyayat hati bak malam dipagar bintang makin indah jika dipandang . jujur , terharu besar saya .

sebelum itu kawan kawan ,

apalah erti perhubungan kita jika sekadar diisi dengan gelak ketawa dan bertepuk tampar . saya mahu lebih dari itu kawan kawan . saya cukup puas mengunyah mutobaq hilu dan mengulang ulang cakera Kung Fu Panda 2 itu . cukuplah kita tafaquh dan bedah dua tiga kitab arab . cukubb . sungguh saya amat mengasihi kalian kawan kawan .

kembali kita muhasabah sepanjang hubungan ini .. *tiba tiba sahaja mode serius*
haruslah anda meletakkan god-centric sebagai tagline kita ok ?
easier said than done , ye saya tahu .

saya mahu anda bersedia kawan kawan , bila saya minta bahu anda untuk ditangisi . dan juga apabila satu hari nanti anda sudah bersedia untuk menangis , bahu saya sentiasa ada . eh ape ni.

ok , kalau anda rasakan saya jenis ngengada anak manja sensitif tidak jantan ok . sebenarnya tidak , sebab .. sebab apa kaitan ??


" saya tak pandai nak susun kata kata , cuma nak anda ingat .. 'u will never walk alone' :) "  
adik kecil H

" senyum! dan teruskan menghitung nikmat nikmat yang ada di sekitar kita "
adik kecil F
" Alhamdulillah .. anda futur di jalan Allah akhi . yamani jom! "
adik kecil T A

" akhi , teringat saya kisah nabi Allah Nuh yang berdakwah kepada kaumnya siang dan malam , tetapi tidak dihiraukan oleh mereka . nabi Nuh mengadu perasaannya kepada Allah "
adik kecil W A A

jangan nak futur sangat ea ! "
jiran bilik sebelah F A

" sabar akhi , ada hikmah besar . waktu waktu beginilah kita belajar mengukur adakah kita mampu menggalas beban yang lebih berat dan 
sungguh tidaklah anda terbeban melainkan anda mampu ! 
kuat selalu akh !! "
adik kecil member jepun Y H

" akhi .. saya ada pengalaman musafir dengan member member . ketiba tibaan kereta pancit tengah jalan , tayar meletus letus . tensen benar kami . resah gelisah . ada tiga pihak berbeza yang kami cuba contact . polis , khidmat PLUS dan seorang sahabat saya yang berdekatan dengan area tu . polis , datang tak buat apa apa pun . langsung membengis dan bagi nasihat , kemudian berlalu meninggalkan kami . pekerja khidmat PLUS , lagilah annoying . sekadar letak kon beberapa meter dibelakang kenderaan kami kemudian berlalu pergi . sama macam polis tadi . tapi akhi .. sahabat saya , directly on time terus dia bertolak ke kawasan tragedi . siap bawa makanan lagi . siap bagi pinjam kereta lagi . selesai semua urusan yang menyerabutkan kami tu . anda lebih faham pengajaran dari kisah ini bukan ? saya harap saya termasuk dalam kalangan sahabat anda . "
pelajar Ammon U 

" anda ingat balik pesan mak ayah "
bekas PESS tegar







kawan kawan , futur ini fenomena biasa . memutarkan kembali kita kepada kisah generasi mulia , generasi manusia yang paling sempurna . mana mungkin kita hari ini menghadapi tribulasi dari pelbagai sudut , kemudian dicuba cubaan tetapi tidak diwasiatkan kepada kita cara cara mengatasinya . futur ini sinonimnya kita letakkan selaras dengan ujian , sifirnya . futur lawannya ujian .

kita telah banyak kali dihidangkan dengan kisah aduan Khabbab ibn Arat kepada Muhammad s.a.w . maka dengan merah padam muka Baginda membalas permintaannya agar memohon pertolongan dari Allah atas penyiksaan yang gila ini . mafhumnya , nabi berminta agar kita tidak tergesa gesa . sedang Khabbab asalnya adalah tukang besi , setelah pengislamannya tenatlah disiksa dengan bara api dan besi panas !!

dengan riang ria dan lagak ilmiahnya , kita melihat hidangan itu sekadar cerita cerita biasa . sama seperti membaca kitab Tuhfat as saniah , sama seperti membelek kisag Hikayat Merong Mahawangsa , sama seperti menonton Kung Fu Panda 2 .

anda semua , kita sudah lagi bukan dengan kisah penyiksaan sahabat sahabat baginda .

Uthman ibn Affan digulung dalam tikar daun kurma , kemudian membiarkan asap bakaran memasukinya .

Mus'ab ibn Umeir , sehingga kulitnya bersisik dan berkerutu kerana siksaan yang teruk . sedang hidupnya yang asal adalah mewah dan lengkap makan minumnya .

Suhaib ibn Sinan , diseksa sehingga gila . dan meracau racau kerana tidak sedar .

Bilal ibn Rabbah , ah tipulah anda tidak tahu kisah entiti mulia ini .

(berkat exam feqh sirah .. heh)

mereka adalah golongan pemula , yang menjadi contoh ikutan kita yang paling sempurna . mereka telah melalui proses maksimum dalam perjuangan menyampaikan risalah . apa sangat kita hari ini kalau setakat anak anak bulatan larikan diri , lambat buat bulatan , bulatan lengkung .. apalah sangat kita muasir ini kalau setakat busy dengan persatuan segala bagai , SU bekas sana bekas sini , kesibukan tahap apakah sangat .. eh , ape kaitan ?

dengan ini saya menyeru , agar saya dan anda tidak futur di hari hari yang mendatang .

anda tahu apabila anda futur anda perlu buat apa ?
ya , buatlah seperti saya . hoho . apa anda ingat saya buat sengaja sengaja ke ? saya buat tidak sengaja tahu ? anda masih ingat respon Umar al-khattab ketika datang kepadanya khabar tentang kewafatan Nabi s.a.w ? serta merta dia mengingkari kahabaran itu lantas mengacu acukan pisau seraya berkata " barangsiapa yang berkata Muhammad telah mati akan kupenggal lehernya ! " ketika itu datang Abu Bakar menenangkannya . ya , mengapa tidak . maka haruslah anda yang futur itu mengangkat tangan berlari larian   mencari teman seperjuangan , maka janganlah futur bersama golongan yang futur !!

untuk anda menjadi Umar , dan untuk anda mempunyai sahabat seperti Abu Bakar .. anda perlu melalui proses yang juga sama seperti mereka .

maka teringatlah pula saya diakhir akhir kalam ini sehingga menyebabkan entri kali ini tidak teratur .. seorang ilmuan pengarang buku siri motivasi 'Janganlah bersedih' pada pendahuluan sepatah dua kata dalam penulisannya :


" hari ini , saya secara semulajadinya sukar untuk bersedih kerana setiap kali perasaan itu datang kerap kali saya ingatkan diri saya bahawa sayalah yang menulis buku ini "

oleh yang demikian , apalah sangat saya ini untuk futur setelah menasihati orang lain agar tidak futur .

baiklah , teruskan berjalan jalan di dunia yang indah ini

11 comments:

analisiszikri said...

ade org pesan..klu tyme iman kite naik,doa byk2 spy ditetapkn tyme iman kite turun..

abu uwais said...

terima kasih orang yang berpesan

[ 30 : 41 ]

insan biase said...

enta x msg ana pown.. ;)

Anonymous said...

Musa yg perkasa pun mohon Tuhan jdkan Harun sbg pembantunya.


apatah lagi syabab perkasa.ehh apakah?

belas_kasihan16 said...
This comment has been removed by the author.
belas_kasihan16 said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

".....SU bekas sana bekas sini...."

- belajar menolak kerja yang bukan di bidang tugas kamu. jika tugas kamu SU, buat yg SU saje, yang lain pass pada "mereka yang punya lebih banyak masa."

allah yu3en.

Anonymous said...

bajet la nak futur...

abu uwais said...

insan biase :

err ,
saya takde kredit masa tu . ho

anony satu :

*ruhi*

sedang nabi bersandar pada khadijah ketika gelisahnya baginda

anony dua :

kene banyak belajar seni agihan kerja gamaknya .

cukup kagum dengan manusia yang pandai mengurus masa dan tenaga.

masa yang sedikit ,
kerja yang banyak

ok tipu ,
itu bukan manusia jenis saya

*meratapi diri sendiri*

anony tiga :

yela yela ,
lain kali saya tidak futur .
wuuu wuuu ..

Anonymous said...

suke kate2 akhi FA...jgn nak futur sgt la...hehe..teringat jordan.syukran akhi khubaib..sedikit sebanyak menaikkan semangat ana yg tgh futur nih...

abu uwais said...

anony empat :

err , oke .

saya pun teringat kat jordan jugak , hue hue

jzkk