Saturday, November 5, 2011

dakwah berhikmah ?


baik ,

saya tidak pasti se-alergik mana anda dengan kalimat 'dakwah' , maka saya sarankan kepada anda yang berkerut dahi itu atau anda .. ya, anda yang bengis itu terus sahaja bergegas kepada orang yang berada di hadapan cermin solek anda (mohon lihat sekarang) dan katakan kepada dia ,

" hey , buruknyaa wajah awak !! "

haruslah anda ceria dan senyum mesra , jika tidak .. ulang langkah satu . jika masih tidak berjaya , anda pergilah siapkan assignment feqh sirah yang sudah lama terbiar itu kalau anda mahu dapat markah musyarakah . heh

baik ,

semalam saya ada la buat sedikit survey,

" bagaimana entum entum menggambarkan hikmah dalam berdakwah ? "

" saya bagi satu situasi , ok . katakan entum entum masa tu sedang ondeway ke masjid dan entum entum terserempak dengan segerombolan (cikgu BM saya ajar masa kat sekolah dulu , 'segerombolan' membawa maksud sekumpulan manusia yang jahat . tu je nak cakap) anak anak remaja bernyanyian dosa berganda ganda di samping menggayakan senyum sinis dewa kejahatan . juga memperagakan fesyen caca-merba dan casa-blanca dengan koyak 7 jahitan di sekitar lutut dan aurat yang sewaktu dengannya "




" ok , gimana entum entum mahu ajak mereka solat di masjid ? boleh jawab dengan kurang daripada 10 patah perkataan "

 haruslah anda bersama sama saya memerah keringat , membanting tulang sekerat dua . ok

para peserta berkongsi pendapat masing masing ,

mmm .. katakan pada dia " hey awak tu , jom ke masjid !! " ??


kawe rasa la kan kan , macam relevan kalau kita sindir kome . contohnye , " bang , da lama buat benda baik ke? " ok bukan idea ni


apa kata kalau kita directly nasihat diorang , dengan bahasa yang lembut ? macam , " bang , Allah suruh kita solat dan Dia suruh kita jaga waktu solat dan dia ancamkan kita dengan ancaman yang sangat berat juga hukuman azab yang keras . firman Allah S.W.T di dalam Al Quran .... " ok , saya rasa dah lebih 10 patah perkataan .


bagaimana kalau kita rehat jap , letih la . oss .. tiba tiba

adik adik abang , apa ni adik adik abang . perah sikit lagi perah lagi . mohon perah lagi jzkk


*************************


shortcut ?

saya tidak pasti , ramai antara kita yang menyangka dakwah ini seperkara yang simple mungkin ? oh ya , mungkin bukan pada ungkapan atau skema jawapan . tetapi lihat dari dimensi yang realiti , dimensi yang hari ini . saya katakan pada anda hey , janganlah sangka

ok , anda suda clear . hokeh

sebagai seorang pelajar nak belajar ugama (pengakuan berani) , saya sendiri sudah berapa kali berlari lari mencari sifir dakwah saya . seingat saya , pernahlah juga jumud dengan dakwah . mungkin bukan jumud seperti " hai , awak sume yang tidak berdakwah ini berdosa besaq " tetapi jumud dengan menghadkan cara cara dan medan dakwah .

ok kejap , saya sudah mula mual melihat anda yang sudah mula mual melihat saya menaip 'dakwah' berkali kali , apa kata kita gune 'mengajak orang kepada kebaikan' . ok stuju ? eh , baik . suka hati anda lah

yalah ,

kejap , amar ma'ruf nahi munkar . lebih gojes !

yelah ,

1. seperti mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran ini adalah kerja kerja ondespot . eh faham ke ? tidak kisahlah bagaimana susun bahasa indah bagai anda . saya maksudkan dengan dakwah ondespot adalah , tegur orang directly pada masa kita nampak kemungkaran yang dia lakukan . maaf abang abang kakak kakak jika bahasa skema , serius tak berniat pung . ok .

seperti anda ternampak seorang brader memakai seluar pendek dan anda dengan penuh amanah dan dakwahnya menegur serta merta " adik , lutut tu aurat badai " . tidak kisahlah anda menegur dengan sindiran , teguran kasar , amaran dengan ayat ayat Quran atau khilaf ulama' segala bagai . yang saya ingin gambarkan pada anda ialah menegur-orang-ondespot . mohon anda jelas

ya , pernah saya beriman dengan tabiat dakwah seperti ini .

2. berbahasa ilmiah dan penuh dengan ayat Quran , hadith dan nasihat . seperti yang ingin saya lakukan pada masa masa lampau . saya rasakan siapa yang boleh berbuat demikian sudah pasti seorang pendakwah yang sangat berhikmah ! respect the unexpected . (tiba tiba)

seperti anda berkahwan dengan seseorang ini , paginya bercerita tentang Islam , petangnya bercerita tentang Feqah dan Aqidah dan malamnya bercerita tentang Dakwah dan Tarbiyah . peh

malang sekali anda yang menjadi pendengar setia adalah pemakai seluar pendek yang tegar dan mempunyai habitat dan akhlak yang buruk sekali , kata saya .

saya tidak cakap 'anda' ok , mohon tidak perasaan .

3. lain lain kaedah yang difikirkan sesuai oleh anda , namun tidaklah bermaksud saya kering idea untuk menyertakan point yang ketiga , tidak sama sekali taw . tu je nak cakap




ok , bagaimana anda ?
adakah anda sekepala dengan saya yang dahulu itu ?
jika ya , silalah teruskan bacaan anda . jika tidak anda pergi siapkan assingment itu cepat

dakwah yang sudah hilang susah ?

dengan tidak memikirkan tindakan JAIS atau notis gantung UIAM (sedap sedap je berkata kata) , saya yakin generasi hari ini  telah melatakkan sifir dakwah ini dengan equation yang sangat simple bukan ?


*************************

sudah puas memerah ? baik . saya sudi memecahkan kerepekan adik adik abang sebentar tadi

adik adik abang ,

saya konsep yang amat saya imani sehingga pada hari ini adalah ukhuwah teras kegemilangan !! atau ukhuwah adalah penyetel dan konklusi yang sangat hebat . kalau anda rasa anda sukar nak mengubah rakan serumah anda , atau keciwa kerana tidak melayan teguran nasihat bermakna dari anda , sedarlah ukhuwah anda masih belum hebat .

adik adik abang ,

dalam membina hubungan manusia manusia ini , anda tidak boleh mengharapkan jahiliyah manusia manusia boleh dihapuskan seratus peratus . tidak mungkin oh anda .

jahiliyah jahiliyah ini umpama ranting ranting pepohon jahiliyah yang berasal dari benih jahiliyah . menumpaskan pohon ini bukan kerja simple , setegar manapun anda mencantas ranting ranting jahiliyah , ia pasti akan tumbuh semula malah bercambah cambah dan beranak cucu . anda tidak boleh menghapuskan segala Drama Korea , I phone 4 atau lagu irama salsa atau gadget gadget melalaikan . tidak boleh tidak , anda perlu menewaskan akar segala jahiliyah , akar yang menjadi sumber percambahan ranting , dedaun , bunga dan buahan jahiliyah yang lain .

dan akar itu adalah kefahamannya terhadap Islam sebagai Agama .

adik adik abang ,

selepas puas anda membina kefahaman manusia manusia , haruslah anda ikut selalu atas (follow up) manusia itu . anda tidak boleh menjamin kebahagiaan dan kebebasan abadi jasmani rohani manusia itu sepanjang hidupnya . sedang generasi awaaaaaal dulu pun masih mengulangi jahiliyah jahiliyah walaupun mereka cukup cukup 'core' dididik dan dibina oleh Muhammad S.A.W sebagai generasi Islam paaaling hebat sepanjang zaman .

anda tidak boleh menghalang Abu Dzar yang memanggil Bilal dengan panggilan Anak Hitam . anda tidak boleh menghalang sahabat sahabat 'hardcore' ini terlibat dalam peristiwa fitnah aisya (cari sendiri?) . anda tidak boleh menghalang warga warga madinah memarakkan api perkauman dan kebangsaan semula setelah zamanan nabi S.A.W menghapuskannya . anda tidak boleh menghalang fitnah besar di zaman khalifah Uthman dan khalifah Ali .

bukan hanya belog yang perlu dihapdet , jiwa manusia perlu sentiasa di Qawiy , Ruhi dan Basahi !

baik adik adik abang ,

mohon saya ulang semula plot plot indah sifir dakwah saya hey .

ikatan hati ----> bina kefahaman ----> follow up selalu : hidup bahagia syurga menanti di sana

kefahaman tidak terbina tanpa ikatan hati dua manusia , dan apa pekdah anda follow up tanpa bina kefahaman dan segala kerja dakwah (konon konon) sudah pasti langsung takde pekdah tanpa IKATAN HATI !

faham kan adik adik abang ?

maka , inginlah saya menyeru pada pendakwa pendakwi pekerti Malaysia sekalian agar berHIKMAH dalam berDAKWAH . agar hidup bahagia sentiasa . tu je nak cakap

ps : hari ini orang berdakwah guna belog dan efbee , sangat mudah . heh

No comments: