Sunday, November 6, 2011

bulatan riang ria : of Abu Hurairah

Nak tulis ayat bebunga-bunga, aku tak pandai, so aku starighforward je la. pape pon, korang layan la post ni, dan cuba ambil manfaat dgnnya.. InsyaALLAH.

Nama Islam Abu Hurairah adalah Abd al-Rahman, manakala nama beliau sblm memeluk Islam ialah Abd Syams yang berasal dari Yaman..

Semasa perkahwinan, Abu Hurairah buat jadual masa pada malamnya utk membaca Al-Quran, untuk tidur dan keluarga, dan untuk mengulang-ulang hadis..Hebat la bro..ramai je kita kalau mlm hanya buat ibadah senyap je(tidur la).

Gelaran Abu Hurairah r.a. adalah kerana kegemarannya bermain dengan anak kucing. Diceritakan pada suatu masa ketika Abu Hurairah r.a. bertemu Rasullullah S.A.W. dia ditanyai apa yang ada dalam lengan bajunya. Apabila dia menunjukkan anak kucing yang ada dalam lengan bajunya lantas dia digelar Abu Hurairah r.a. oleh Rasullullah S.A.W. Semenjak itu dia lebih suka dikenali dengan gelaran Abu Hurairah r.a.

Peperangan Khaibar yg brlaku pd 7 Hijrah menyaksikan keislaman Abu Hurairah. Abu Hurairah r.a. adalah sahabat yang sangat dekat dengan Nabi S.A.W. Ia dikenal sebagai salah seorang ahli shuffah, yaitu orang-orang miskin atau sedang menuntut ilmu dan tinggal di laman masjid. Beliau begitu rapat dengan Nabi S.A.W., sehingga baginda selalu menyuruh Abu Hurairah r.a. untuk mengumpulkan ahli shuffah, jika ada makanan yang hendak dibagikan.




Abu Hurairah pernah diajar ilmu oleh syaitan..



kisahnya : Dikatakan pada satu ketika Abu Hurairah r.a. telah diamanahkan oleh Rasulullah S.A.W. untuk menjaga gudang hasil zakat. Pada suatu malam Abu Hurairah r.a. telah ternampak seseorang mengendap-gendap hendak mencuri, lalu ditangkapnya. Orang itu pun hendak dibawanya berjumpa Rasulullah S.A.W. tetapi pencuri itu merayu minta dikasihani seraya menyatakan bahawa dia mencuri untuk menyarai keluarganya yang kelaparan.

Abu Hurairah r.a. merasa kasihan lalu melepaskan pencuri itu dengan amaran agar tidak mengulangi perbuatannya lagi.

Keesokkan harinya perkara tersebut dilaporkan kepada Rasulullah S.A.W. Rasulullah S.A.W. tersenyum lalu bersabda bahawa pencuri itu pasti akan kembali.

Ternyata keesokkan malamnya pencuri itu datang lagi. Sekali lagi Abu Hurairah r.a. menangkap pencuri itu lalu hendak dibawanya berjumpa dengan Rasulullah S.A.W. Sekali lagi, pencuri itu merayu sehinggakan Abu Hurairah r.a. merasa kasihan lalu melepaskannya sekali lagi. Keesokkan harinya, dia melaporkan hal tersebut kepada Rasulullah S.A.W. yang mengulangi sabdanya bahawa pencuri itu pasti akan kembali.

Apabila pencuri itu ditangkap sekali lagi Abu Hurairah r.a. mengancam akan membawanya berjumpa Rasulullah S.A.W. Pencuri itu merayu meminta dibebaskan sekali lagi lagi. Apabila Abu Hurairah r.a. enggan melepaskannya, pencuri itu menyatakan dia akan mengajar sesuatu yang baik sekiranya ia di bebaskan. Pencuri itu menyatakan bahawa sekiranya seseorang itu membaca ayat Kursi sebelum tidur shaitan tidak akan menggangguinya.


Abu Hurairah r.a. merasa tersentuh mendengarkan ajaran pencuri itu lalu melepaskannya pergi. Keesokkan harinya dia melapurkan peristiwa tersebut kepada Rasulullah S.A.W. yang bersabda, pencuri yang ditemuinya itu adalah pembohong besar, tetapi apa yang diajarkan kepada Abu Hurairah r.a. itu adalah perkara yang benar. Sebenarnya pencuri itu adalah shaitan yang dilaknat.

For the last,Hadis Abu Hurairah r.a. yang disepakati Imam Bukhari dan Muslim berjumlah 325 hadis, oleh Bukhari sendiri sebanyak 93 hadis, dan oleh Muslim sendiri 189 hadis. Hadis yang diriwayatkan Abu Hurairah r.a. juga terdapat dalam kitab-kitab hadis lainnya.

Terdapat pula golongan yang mempertikaikan tentang kesahihan hadis-hadis yang di sampaikan oleh Abu Hurairah r.a. seperti dari golongan orientalis barat, Ignaz Goldizihar yang telah membuat kritikan terhadap hadis dan para perawinya termasuk Abu Hurairah. Tuduhan beliau telah mempengaruhi beberapa penulis Islam seperti Ahmad Amin dan Mahmud Abu Rayyuh untuk mengkritik kedudukan Abu Hurairah sebagai perawi hadis. Tuduhan-tuduhan ini telah disanggah oleh Mustafa al Sibai dalam al Sunnah wa Makanatuha halaman 273-283.

Selain daripada golongan ini terdapat juga kritikan kuat daripada golongan Syiah. Ini mungkin disebabkan Abu Hurairah r.a. merupakan penyokong Ustman ibn Affan r.a. dan juga pernah menjadi pegawai dinasti Umayah. Penolakannya menyandang jawatan gabenor ketika ditawarkan oleh Ali r.a. dan ketiadaan hadis yang berisi pujian atau pengistimewaan kepada Ali dan keluarganya mungkin merupakan sebab-sebab lain Abu Hurairah dikritik oleh kaum Syiah.




sori la bro,pnjang sgt..tp insyaAllah besar manfaatnya..kalau kita tgk,x byk peristiwa yg melibatkan Rasullah cthnya keterlibatan dlm Pembukaan Mekah 8H,Perang Hunain 8H,P.Mu'tah 9H,P.Tabuk 9H,Haji Wada' 11H etc..Meninggalnya Sahabat yang agung ini pada 57H..

ok,jmpa lagi



[ Wan ]


K akhi telah berkata - part kisah pencuri tu act ada pengajaran besar . cuba teka




















































ok , pengajarannya - jangan memandang rendah kata kata (yg dimaksudkan termasuklah nasihat, ejekan, cercaan, repekan, sindiran etc) walaupun ia datang dari orang yang bukan Islam . eh 


Abu Hurairah tak langsung memandang remeh permintaan walaupun datangnya dari seorang pencuri. saya katakan pada anda hey , anda masih bagi peluang untuk pesalah bagi alasan apabila terang terang buat kesalahan ? kisah kisah lain seperti kisah pengIslaman Thufail ibn Amr , Usaid dan Sa'ad ibn Muadz (anda boleh cari sendiri mungkin). ada satu common attitude antara mereka , buang ego? Imam Ghazali menyebut (kalau tak silap la kut) apabila ditanya bagaimana dia belajar hikmah (pengajaran) , beliau menjawab " aku belajar hikmah dari orang yang jahil ".


simple tought la kut .


tapi nak cakap , ni la perkara yang paaaling jaarang saangat manusia manusia praktis .


egois ?


dengan ini saya menyeru agar adik adik abang sekalian agar menyahsampahi ego ego saya dan anda . 


tu je nak cakap

2 comments:

Al-Bumbuni said...

mashalla alaik..

Little_Scha said...

sorry nak menyemak jap..hehe
dah buat duit dgn nuffnang ?
churpchurp plak?
kalau blom jom sign up

http://www.churpchurp.com/fairypwencessblogspotcom/share/churpchurp-invite