Sunday, October 30, 2011

bulatan riang ria : of tagline belog ni

" tupp… "


tingkap tertutup rapat.seketika dulu,sedang diri ini menelaah buku setinggi gunung Nebo,terasa bayu menampar lembut pipi namun sudah cukup untuk mengigilkan seluruh sel epithelium di seluruh tubuh ini.

Di sebalik tingkap itu,ku terlihat sepasang merpati dua sejoli versi arab,sambil tangan mereka ter’glue’ antara satu sama lain. Diri ini cuba berbaik sangka namun disebabkan awet muda yang terlampau,rasa macam tak boleh pakai ideologi yang diorang da kahwin.

" ting... "



jam budak di tangan ini nyaring berbunyi menunjukkan tepat jam pukul 12 malam a.k.a pagi kakiku semakin laju dihayun menuju ke chowkit dari jalan bukit bintang.Tapi ku merasakan pelik tatkala setiap detik yang berlalu menambahkan bilangan homosapien seperti ku yang berada di situ.Tidak cukup dengan itu,hatiku pedih,luluh dan punah melihat mereka yang berpeleseran itu orang melayu,islam bertautan tangan ,bersentuhan ‘najis’,malahan ramai umpama lalat yang menghurung najis.

" tenggelam dibawa ombak dunia,dihanyut arus nafsu serakah " 


empangan kecil hati ini ku rasakan tidak mampu menampungkan air sedih ini. Kaki terus berpijak di bumi allah,diri ku tergamam sementara,terlihat diri ini pada pantulan cermin kedai,berseluar jeans,t shirt, beg tergalas di bahu, kopiah tergenggam di tangan .


“apa orang fikir pasal aku ea..?”


‘Ustaz’ x mungkin la…


‘Budak nerd’ lagi la tak mungkin .dah ad misai dah kot.


“abes tu ape..?orang biasa la macam dowg jgak”sama je pun …


“Nape nak sedih bila tengok dowg macam 2.?”


Nafsu menbentak keras pada hati.
Diam sejenak berfikir,diteroka hati moga ada seguris iman yang masih tercalit disebalik tompokan hitam yang menghuni segenap pelusuk hati ini.
Sedih menjenguk hati,lantasan kuisan ilmu,tempiasan kesedaran dalam hati memberi kekuatan buat iman melontarkan bicara .


“sanggup kau lihat kawan kau sebangsa ,seagama kau hanyut macam tu je..?”


“apa guna belajar PAI?PQS?PSI?”


“mane semua itu?”


“mane?dimana?hilang ?ghaib?”


Terusan iman pula meluahkan segala yang tersirat agar hati sedar,terasa nadi terhenti seketika,sunyi umpama padang pasir di waktu malam. Nafsu datang membantu pembelaan hati.
“aku tak berani,aku belum lagi sempurna untuk tolong mereka,kalaupun aku berani,bukannya diorang nak dengar cakap aku?entah,nak berkenalan pun tidak?”

" kalau,kalau,kalau…belum cuba sudah dikata x jadi,masakan mahu jadi. Belum cuba belum taw…. "




kata mereka ,


“daus,leh tak ajar aq ngaji ……?”




“aku da lama x sembahyang owh,boleh kau tunjukkan aku macam mana nak ambil wudu’..?”



“aku nak berjaya macam kowg jugak,tapi macam mane ea..?”



Kata kata ini lahir dari hati mereka.siapa kata yang melepak tu tak nak berjaya? Impian memang ada,tapi siapa nak bantu mereka..?siapa?mereka sendiri..?


“da terlambat kot”


Ustaz?? “dah bagi ceramah,dah ajar kat sekolah dah.cukuplah kot?”
Siapa lagi?nak harapkan orang lain…semua akan bagi alasan…
jawapan skema ea? Tak de. 



“everyone has their own answer and what about my answer? 


Never think I gonna change myself and help other for next 10 minutes cause we never know when we sleep?sleep that not gonna open eyes again in this world.so,the only one choice is now,so,why don’t you make your move?”

Wallahualam..


haha...idea orang yang da xde idea nie.


[ firdy ]


komen dari Akhi - err , hey logam jadilah logam !! fuuhh ffuuhh .. 

2 comments:

s e n s h i said...

weh, assalamualaikum.
betullah yang kau taip ni,
diorang je yang ade rasa nak berubah tapi takde orang nak tolong serius payah.

kalau pikir pasal masyarakat memang tak habis.
walaupun tak beraip atas dahi aku ni 'daie', tapi disebabkan jadi lepasan sek agama/universiti islamik maka amanah nak ajak orang buat baik lagi besar.


"ape eh orang pikir pasal aku"

analisiszikri said...

apa pula pandangan Allah pasal kite?

nice.