Thursday, October 13, 2011

Ini-Salah-Kita


anda biasa tidak dengan ungkapan ini ,

" sebenarnya Islam telah mendahului semua itu, Islam telah terlebih dahulu membuktikan dan mengasaskan itu "

" semua ciptaan yang ada pada hari ini Islam dah sebut lebih 1000 tahun dahulu dah ! "

apa perasaan anda ? bangga ? cool ? perasaan serba tidak selesa ? teruja ? pergh ?? haruslah anda bertepuk tampar riang gembira bukan? dan haruslah juga anda menghargai dan meyakini bahawasanya deen ini punya segala gala ! segala yang ada hari adalah milik kita !! segala ciptaan canggih manggih , kemajuan , kemodenan , teknologi perubatan . ya , itu semua berasal dari kita ! anda tahu bukan ?

ya , benar .

hari ini anda mengenali teori dan ciptaan sains, teknologi segala bagai,

dunia hari ini mengajar anda,

bahawa ciptaan teknologi penerbangan hari ini, diasaskan oleh beberapa individu barat antaranya wright bersaudara. Roger bacon pula dianggap sebagai orang pertama yang memberi idea kepada ciptaan ini disusuli dengan beberapa siri lakaran projek beliau. datang pula si Leonardo Da Vinci dengan beberapa blueprint-prototaip kapal terbang.

tapi anda dan saya tahu kan,

ibnu firnas, arkitek Islam Spanyol serba-agung yang telah pun lebih awal berjaya mencipta dan menerbangkan mesin terbang seawal 800 A.D (baca : anno domini). ya, terlebih sangat awal berbanding akhi Bacon dan akhi Da Vinci. lebih kurang 400 atau 500 tahun julatnya ! Ini-Sungguh-Kool!

dunia hari ini mengajar anda,

cermin kaca telah dicipta pada 1291 di Venice.

tapi anda dan saya tahu kan,

bahawa Islam telah lebih tersangat awal dari itu. sekitar kurun ke 11, cermin telah dihasilkan di Sepanyol oleh pakar pakar Islam pada zaman itu. dengan mengadaptasi penghasilan permukaan-cermin-rata di Syria dua kurun sebelum itu. Ini-Pun-Kool !

dunia hari ini mengajar anda,

bahawa bangsa Greek lah yang mencipta unjuran trigonometri. kemudian Simon Stevin seorang bangsawan Belanda pada 1589 telah merintis penggunaan pecahan perpuluhan (baca : decimal fraction). francois Veta pula mengasaskan penggunan paksi x dan y dalam persamaan algebra. datang Niccolo Tartaglia menyelesaikan kesulitan persamaan cubic (kuasa tiga) yang gagal diselesaikan sehingga kurun ke16.

tapi anda dan saya tahu kan,

al-Battani , buku al kashi dan al-khawarizmi dengan al-Jabr telah lama juga terlebih lebih dahulu memperkenal dan memberikan penyelesaian kepada segala anak pinak dan saudara mara masalah permasalahan perkiraan dan teori matematik tersebut. Ini-Paling-Powerrr !

ya, semuanya milik kita. apa yang ada, kita punya semua. yea yea ! (os..)

anda masih ingat peristiwa penting pada tahun 1258? tentera monggol dipimpin oleh Hulagu Khan telah menyerang gila-gila bandaraya Baghdad yang menjadi kemegahan Kerajaan Abbasiah. dalam serangan itu, ramai umat Islam terbunuh dan beratus juta buku karangan sarjana Islam dibuang ke sungai Furat dan Dajlah sehingga airnya menjadi hitam kerana dakwat. juga kisah tentera monggol melintasi sungai Furat dengan bertitikan buku buku yang dibuang itu. anda boleh bayang bukan betapa banyak 'gila' buku buku yang dihasilkan dengan kesarjanaan ilmuan Islam pada zaman itu? kan? Ibn Sina, Ibn Battutah, Ibn Razi dan ramai lagi !!

bayangkan betapa agung dan gempaknya, sehingga tidaklah ekstrem sangat jika saya katakan, kesemua ilmu pada hari ini berasal dari Islam. ya, Islam !

iklan : anda dilarang sama sekali menganggap saya seorang yang sangat super-thaqafi (berpengetahuan agung gitu) , kerana info info diatas dicari dengan kerjesama en.google dalam keadaan tercungap cungap dan menguap nguap. sekian memaklumkan

begitulah hebatnya Al-Quran, mukjizat yang bukan boleh dilihat melalui kaca mata biasa. anda lihat, 40 tahun dahulu anak anak kecil bisa sahaja ketawa dengan menonton wayang kulit atau persembahan lakonan pentas teater rakyat. 20 tahun selepas itu, hiburan lapuk tiadalah berbisa lagi membasahi gusi anak anak kecil, selera mereka telah berevolusi kepada siri animasi Tom n Jerry, Dragonball dan Sailermoon pun aduhai [?]. begitu juga 20 tahun yang seterusnya, berubah rubah citarasa dan minat mereka. begitu juga mainan beyblade , crushgear , tammiya dan segala bagai bukan lagi menjadi pilihan kanak kanak zaman ini. saya jamin tidak akan ada kanak kanak yang masih sengih sengihan menonton wayang kulit sambil mengunyah daun sireh.

tetapi Quran berbeza, Quran sangat evergreen , super-evergreen!! hebat bukan? 500 tahun dahulu, dengan Al-Quran mereka temui feqh dan usul feqh. 400 tahun seterusnya, mereka temui teori perundangan dan sains angkasa. ya, melalui mushaf yang sama, ayat ayat yang serupa. sepanjang zaman, kitab ini akan terus menjadi bahan rujukan dan kajian. dan sepanjang zaman juga, kekallah Quran ini menjadi sumber Ideologi, Teori, Falsafah, Sains dan ciptaan.100 atau 200 tahun yang akan datang, sudah pasti semakin berkembang nota-nota rahsia yang akan dicungkil keluar. ya, dari mushaf yang sama yang kita baca hari ini !!

wow !!

[ maaf , saya memang suka memaksa anda membaca repekan mugaddimah yang panjang dan menyeret nyeret ]


baik, sebelum anda putus fius dan rabak emosi eloklah kiranya saya pergi ke dapur sebentar untuk mencari mood segar, ikhlas dan murni. memandangkan dapur adalah ruang motivasi yang sangat motivational. huh! *kriiik*kriiik* kedengaran sayup bunyi manusia urdun menggeledah dapur kiranya ada lagi kuih muih hari raya tahun lepas.


baik, eh? .. ooo 


baik,

hmm ..

pengakuan manusia mengaku Islam hari ini


setuju tidak ,

kita hari ini

adalah umat yang mengikuti, bukan diikuti
adalah umat yang diajari, bukan mengajari
adalah umat yang dipimpin, bukan memimpin
adalah umat yang menggunakan ciptaan, bukan mencipta
adalah umat yang  menerima arahan, bukan memberi arahan

jadi, anda masih boleh bergoyang kaki dan tersenyum lebar sambil mengatakan. " ya, ciptaan ini berasal dari Islam" ? kemudian boleh pula anda makan saki baki kuih raya tahun lepas sambil menulis entri tentang kehebatan dunia hari ini adalah kejayaan Islam pada masa lalu ? heh. ya, anda juga sama! yang bersamangat waga (baca:waja) dan mengiya-iyakan sahaja. erk .

mode : garang

adik adik abang, sergahkan mereka (saya) !!

mereka mereka yang masih hidup sandar menyandar, yang tegar meletakkan beban saka Syahadatul Haqoq (eh, kebende ni?) kepada orang lain. apabila digertak, dihina, mereka akan bangkit. tetapi mereka tidaklah bertindak apa apa melainkan memfreemason dan mengkonspirasikan cercaan itu. inilah dia warga warga 'issue-oriented'. orang orang yang menjadi Islam apabila diacah sedikit, kemudian mulalah melatah.

anda lihat, semasa penghinaan Islam melalui pertandingan karikatur nabi , semasa hari pembakaran Quran di gereja florida , semasa serbuan gereja methodist di Damansara , semasa kalimah Allah ingin digunakan  Kristian dan semasa new testament ingin dialih bahasa kepada Bahasa Melayu. badai

maka meriahlah hari hari itu dengan status berantai, entri berantai dan surat berantai. demonstrasi segala bagai. ah, lihatlah esok lusanya, siapa yang meliwat anak berumur 23 hari ? siapa yang membuang anak ? siapa yang sibuk menyibuk bercinta monkey bagai? siapa yang merempit ? siapa yang berjoget dangdut ?

adik adik abang, bangunkan mereka (saya) !!

kemudian datang segolongan lagi dengan suka hati dan riang ria kuih raya menuding jari pada ufuk barat. seraya melabelkan 'kejayaan mereka adalah berasal dari kita' ? badai

Islam means everything to us
but, what do we mean to Islam?

kata saya dengan bahasa maju bagai,

adik adik abang, sedarkan mereka (saya) !!

ya, kita bercakap tentang hari ini. situasi kita di mana? martabat kita tinggi mana?
mat jenin versi 'islamic' mungkin ?? dan terus didodoi hayunan yang menyiksakan umat.

hakikatnya, walau bagaimana hebat pun mereka mendakwa .. sedarlah, kita hari ini adalah umat yang dilanda kemelesetan dari segala aspek.

jangan sehingga suatu hari nanti kita tidak punya apa apa melainkan kuih raya tahun lepas. dan dengan seiya iyanya anda menangis tersipu sipu seperti seorang perempuan mengenangkan Islam dahulu yang pernah agung, sedangkan hari ini anda tidak berjuang habis habisan mempertahankan Islam seperti seorang lelaki !

status kuih raya : suda habess

ps : maka dengan ini ya Allah, aku adalah orang yang pertama membaca dan akan terus mengulang ulang supaya suatu hari nanti jika aku tidak berdiri teguh di jalan ini, akan terngiang ngiang bak Deja Vu , " hey anda! tidak hingatkah anda bahasanya anda pernah menulis entri bertajuk Ini Salah Kita !! " ?

ps : inche gabbana , mohon berhenti mempengaruhi penulisan bergaya saya . jzkk . hehe

4 comments:

teratai biru said...

kehkeh... memula baca, dh rasa mcm ada iras2 style inche gabbana. anyway, xdelah 100% sama...

gud entri.

and zaaaaaaaaaas.

suke3~

keep it up.

Inche gabbana said...

err.... saya tidak bersalah... -_____-"

pape pon, keep up the good work! semoga allah redha!

oh, salaam ziarah! ;)

abu uwais said...

ampunkan saya inche ,

anda bertanggungjawab atas keterpengaruhan ini. eh

*ha, kan saya buat lagi. hihi*

salam ziarah akhi

Anonymous said...

seriusly memang penulisan anta membawa oengaruh inche gabana