Sunday, August 1, 2010

Sayang Allah S.W.(?)

(Mengenali Allah pd hikmah kuasa nya bkn pd rangka ayat dan susun kata)

okies ~ fill in the blank ok, *aq xnak letak huruf 't' , ye lah .. bentuk cam 'salib' kn?*

dulu pernah tersebut kisah si 'coca cola' bile terbalik jadilah 'la muhammad la makkah', kemudian yg terkini 'crocs' ada kalimah allah pd lambangnya.maka tersebar luaslah di fb, fs, ms, mcg mahupun di mana ruang dan masa masing2 heboh! maka lambakan crocs berharga ratusan ringgit, puluhan sen dan sebagainya dibuang begitu shj ~ ohoho .. jd aq sarankn pasni dah xbolehlah gune huruf 't' dalam penulisan. t = lebih kurang salib kn?

jgn timbulkn 'masyaqqah' dlm hidup, klu benar ada bukti dan hujah yg membuktikan memang syarikat ni memburuk dan mengkeji islam sile sampaikn dan hebahkn ~ tp klu takat main teka2, bentuk2 cket, ye lah 'artistic' punye pasal sume benda buleh jd kn? aq xde nk memburukkn pn org yg hebah, ok it's not a big deal ~ but! perlu ada penekanan .. mengapa kita xsuke? adakah kerana rangka susun kata a.l.l.a.h ataupun pd sebutan 'allah' itu shj ?

maka tersebutlah kisah di sebuah kwsn kejiranan di puncak alam (bukan nama sebenar .. aha), ade sorg jiran ni aku tengok rumah die 'renovate' wowz ~ sampai tingkap2 pn disimennye ~ habes sume jenis pintu dan jendela ditukar.aku tanye la geng2 aku kt sana."nape sih org tu wat gitu ha?" dan jawabnye , "die ckp xnak nampak cam 'salib', ko tengok sendiri la tingkap pintu jendela umah kite sume bentuk salib taw!" aku jawab "oh , ye ke ok3!"

itulah yg dinamakan 'masyaqqah', cuba bayangkn korang bukak syarikat n ade logo dan berbagai2 lagi.tetibe kt 'facebook' dh kecoh, korang punye logo bentuk itu dan ini."jom boikot!!", apekah yg korang rasa ye kekawan?

isu yg pernah diperkecohkn oleh makhluk tuhan adalah isu kalimah allah.dan yg paling xbest ialah mereka2 yg dok perjuang 'kalimah' allah ini adalah yg xberapa nk bertudung, kaki sosial, rambut beramboi, solat pn dua tige kerat je buat.na'uzubillah ada kalanya aku pn begitu .. allah.

jadi persoalannya, apa yg kita juang sebenarnya?? sayang 'kalimah' ataupun 'aqidah'? klu sayang 'allah', sayang 'muhammad' mari kita sama2 beringat.

1.sunnah rasul mari amalkn
2.arahan tuhan wajib laksanakan
3.larangan allah kita jauh jauhkan
4.masjid kita penuhkan
5.islam kita sebar sebarkan
6.penindasan, penipuan, perasuahan, perpecahan ... bla ... bla ... kita hindarkan

tp apa yg kita buat

1.bagi salam pn malas
2.solat pn malas2
3.maksiat keliling pinggang
4.warung mamak dan konsert je yg penuh
5.dlm jemaah kita gaduh2, risalah xgerak jauh
6.dan banyak la lagi ...

jadi di manakah kita?

juang isu palestin, budaya barat kita pimpin

boikot barangan israel, lifestyle mereka kita amal

marah kalimah allah diguna kufar, tp perangai sifar

buang 'masyaqqah' dlm ummah, yg sudah terang lagi nyata mari kite juang2kn ~

"adakah mengucap kalimah syahadah, solat lima waktu puasa zakat, pergi ke makkah tunaikan haji sudah dikira 'muslim sejati'? sedangkan sembahyang tiada kekhusyukan, puasa dikerja banyak kekurangan, tunaikan zakat kerana terpaksa, tunaikan haji untuk pangkat dan nama"

"kita mengaku adanya tuhan tapi larangan tetap dilakukan, ada malaikat kiri dan kanan tidak diendah akan kehadiran, percaya rasul dan para nabi sunnah mereka tidak diikuti, quran dibaca tiada penghayatan intipatinya tidak diamalkn, hidup akhirat engkau yakini, masih mengejar nikmat duniawi, qada' dan qadar telah ditentukan ditimpa musibah hilang reda dan kesabaran"

analisa , haqeqat - samttar

p/s : aku tak boleh bayang klu tiap penulisan tak boleh gune 't' huhu

2 comments:

Ikhwah said...

impianku...
rumahku dipenuhi dengan rijal-rijal seperti Muaz b. Jabal, Abu Ubaidah Al-Jarrah, Salim (hamba Huzaifah) untuk aku gunakan mereka untuk menegakkan kaliah Allah.

uwais said...

amin ~ semuanya bergantung pd didikan ibu dan ayahnya.islahkn dri kita kemudian barulah focus pd anak2.semoga yg indah itu jd kenyataan.syukran ~